Direct naar artikelinhoud
AchtergrondVaccinatie

Waarom de software voor vaccinaties vierkant draait: bedrijf erachter heeft geen ervaring met grote projecten

Het vaccinatiepunt Heizel van het Brusselse Gewest. Het bedrijfje achter het uitnodigingssysteem had geen ervaring met zulke grote projecten.Beeld Illias Teirlinck

Doclr, het uitnodigingssysteem voor de vaccinatiecentra, kampt nog steeds met talloze kinderziektes. Dat verbaast niet: de software is niet gebouwd voor een massale vaccinatiecampagne, was niet klaar, en het bedrijf achter Doclr heeft amper personeel.

Over het hele land draaiden de uitnodigingen voor de vaccinaties de afgelopen weken in de soep. Niet zelden ging het om storingen bij Doclr, het platform waarmee uitnodigingen worden verstuurd naar mensen die zich kunnen laten vaccineren. Er wordt dan ook nog volop aan de software gesleuteld.

Doclr was ook helemaal niet gemaakt om de vaccinatie van miljoenen Belgen in goede banen te leiden. Het basispakket gaat om software waarmee huisartsen de reservaties in hun praktijk kunnen registreren. Dat is een stuk eenvoudiger te organiseren dan een nationale vaccinatiecampagne.

De kritiek op Doclr zwol de afgelopen dagen aan. “In het begin volstond Doclr zeker niet”, beaamt ook Jan Stroobants, coördinator van het Antwerpse vaccinatiecentrum, op vraag van deze krant. “Het was gewoon niet klaar om in gebruik te nemen toen we het de eerste keer onder ogen kregen. Ook wij hebben vanuit het centrum al veel feedback gegeven hoe het systeem verbeterd kan worden. Daar wordt nu permanent aan gewerkt. De gebruiksvriendelijkheid liet echt wel te wensen over, maar het is cruciaal dat een afspraak maken simpel en evident is.”

Doclr is evenwel niet aan zijn proefstuk toe. De software werd ook gebruikt bij de test- en triagecentra. “Voor zover ik weet liep daar alles goed”, zegt Roel Van Giel van huisartsenvereniging Domus Medica. Hij wijst er, net als Stroobants, op dat een deel van de problemen met de uitnodigingen niet aan Doclr liggen. De databanken met contactgegevens van artsen en zorgverleners zaten vol fouten. “Die uitnodigingen konden gewoon niet goed lopen.”

Toch doet de toewijzing van de opdracht aan Paronella, het bedrijfje achter Doclr, vragen rijzen. Paronella had voor zover bekend geen ervaring met zulke grote projecten. Het bedrijf heeft vandaag niet meer dan drie werknemers aan boord. Dat is erg weinig personeel om een reservatieprogramma om te turnen tot een nationaal vaccinatieplatform op basis van databanken met privacygevoelige gegevens.

Versnelde procedure

De aanbesteding voor het platform werd uitgeschreven en gegund door Smals, het IT-bedrijf van de overheid dat ook nauw betrokken was bij de app Coronalert. “Er is gekozen om geen minimale omzet of aantal werknemers te vragen van de kandidaat”, klinkt het bij een woordvoeder van Smals. Het ging om een versnelde procedure, waarbij een tiental bedrijven werd gevraagd om een offerte in te dienen. Drie bedrijven deden dat ook. “Doclr kwam eruit als de meest interessante en geloofwaardige partij.”

Volgens de RTBF was dat vooral een kwestie van geld. De geraamde prijs lag erg laag, zo zegt een consultant van de taskforce vaccinatie. “Het bedrag dat een groot bedrijf zou vragen voor een opdracht van die omvang, zou drie tot vier keer hoger liggen.”

De opdracht werd uiteindelijk pas op 20 januari formeel toegekend, kort voor de start van de vaccinatiecampagne. Er was amper tijd om het systeem uit te rollen en aan te passen aan de enorme schaal van de vaccinatiecampagne. Mede daardoor konden de eerste uitnodigingen pas later dan bedoeld de deur uit.

Bij Paronella was donderdag niemand bereikbaar voor commentaar.