Instagram doet hit-app Clubhouse na: wat zijn de verschillen?
Clubhouse is een grote hit: de app moet het makkelijk maken om audiogesprekken met mensen van over de hele wereld te voeren. Dat begon eerst klein, maar de populariteit van de applicatie nam explosief toe toen beroemdheden als Elon Musk en Oprah Winfrey accounts openden en met duizenden mensen tegelijk gingen chatten.
Het duurde niet lang voor Clubhouse in het vizier van Facebook kwam te liggen. De techreus houdt nieuwe apps vaak nauw in de gaten om de best werkende functies ervan te kopiëren. Binnen enkele weken had topman Mark Zuckerberg een Clubhouse-account. Kort daarna introduceerde zijn Instagram de Live Rooms-functie, die direct met Clubhouse moet concurreren.
Live Rooms en Clubhouse laten je allebei met andere mensen praten terwijl een groot publiek mag meeluisteren. Helemaal identiek zijn de twee echter niet: voor zowel streamers als luisteraars zijn er een paar verschillen.
Luisteren of kijken
Het grootste verschil tussen de twee is de focus op audio of video. Clubhouse houdt het enkel bij audio. Een opvallende keuze in een tijd waarin apps zich over het algemeen steeds meer op beeld zijn gaan richten en we massaal gewend zijn geraakt aan videobellen.
Clubhouse kan daardoor op de achtergrond van de smartphone afgespeeld worden, zonder dat de app open hoeft te staan. Zo voelt het alsof er live naar een radiostation of podcast wordt geluisterd.
Instagram moet het vooral hebben van beeld, dus Live Rooms draait volledig om video. Live Rooms is een uitbreiding van de standaard streamingfuncties van de app. Het was al mogelijk om met twee personen tegelijk te streamen. Nu kunnen streamers drie gasten uitnodigen om een gesprek te voeren. Het scherm wordt dan opgedeeld in vier vakjes waar de losse gesprekspartners in te zien zijn.
Clubhouse laat je meepraten
Ook voor het publiek is er een groot verschil tussen de twee platforms. In Clubhouse kunnen luisteraars op elk moment hun virtuele hand omhoog steken door een knop in te drukken. De streamers kunnen er vervolgens voor kiezen om deze mensen uit te nodigen in het gesprek. Deze interactiviteit maakt de afstand tussen spreker en luisteraar een stuk kleiner.
Met Live Rooms houdt het na drie gasten op. Het publiek kan vervolgens alleen meekijken en via een chat meepraten. Ook kunnen kijkers via Live Rooms geld geven aan de streamers, onder andere voor inzamelingsacties. Instagram zegt aan meer interactieve functies te werken, maar voorlopig voelt Live Rooms een stuk eenzijdiger dan Clubhouse.
Instagram is voor iedereen
Lang niet iedereen kan op dit moment Clubhouse gebruiken. De app is alleen op uitnodiging toegankelijk: iedere nieuwe Clubhouser krijgt twee uitnodigingen om onder vrienden te verdelen, dus het is niet heel lastig om binnen te komen, maar er is wel een drempel. Bovendien is er nog geen Android-app van Clubhouse, waardoor het alleen op een iPhone of iPad werkt. Instagram kan op zijn beurt door iedereen worden geïnstalleerd en staat in appwinkels van alle grote telefoonmerken.
Daarnaast kun je op Clubhouse alleen een evenement meemaken door zelf live aanwezig te zijn. Gesprekken worden niet opgenomen, waardoor ze ook niet teruggeluisterd kunnen worden. Bij Instagram kunnen de streams wel worden bewaard, zodat iedereen ze terug kan kijken.
Virtueel café
Nu we geen gesprekken op café kunnen voeren, zijn apps als Clubhouse en Live Rooms van Instagram de moderne vervanger. Voor mensen die al veel Instagram-volgers hebben, is dat de meest logische plek om te streamen.
Toch is Clubhouse, ondanks het exclusieve karakter, door de focus op audio een stuk laagdrempeliger. Je hoeft niet na te denken over een video-opstelling en kunt tijdens een gesprek tegelijk iets anders doen. Daarnaast zijn Clubhouse-gesprekken een stuk interactiever, wat het nu de hipste plek maakt om te zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Musk wil extra miljarden voor xAI om concurrentie met ChatGPT aan te gaan
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM
Slimme AI swipet automatisch ‘sexy’ vrouwen voor je op Tinder. Wij doen de test: “Hoe leg je dat uit aan je match?”
Datingapps moe? Een slimme bot genaamd ‘BaddieFinder’ neemt het swipen elke dag van je over voor 9,36 euro per maand. “Ik trainde het AI-model op 800 foto’s van vrouwen die ik sexy vind”, vertelt ingenieur Adrian Horning ons. Werkt de bot goed? En willen we wel dat dit de toekomst van onlinedaten wordt? We lieten de bot los op onze Tinderaccount. “Ja, het is bevooroordeeld. En dan?” -
-
Apple verwijdert WhatsApp op bevel van Chinese autoriteiten
-
PREMIUM5
Hoe ga je om met haatspraak tijdens het gamen? Experts geven tips aan jongeren én ouders: “Rapporteer en blokkeer”
“Vieze bitch”, “vuile homo” of het ‘n-woord’ naar het hoofd geslingerd krijgen tijdens populaire schietspellen als een ‘Fortnite’ of ‘Call of Duty’. Gamers die hakenkruisen bouwen in ‘Minecraft’. Steeds meer jongeren worden het slachtoffer van online haat, toonde onze onderzoekscel gisteren aan. Maar wat moet je doen als je er zelf mee in aanraking komt? Experts David Verbruggen en Olivier Cauberghs geven concrete tips aan gamers én hun ouders. “Ga het gamen vooral niet verbieden.” -
Independer
Wat is het goedkoopste telecomabonnement om elke avond te kunnen streamen?
Streaming is intussen helemaal ingeburgerd. Bijna iedereen heeft wel een abonnement op Netflix, Apple TV+, Streamz, Amazon Prime of Disney+. Steeds meer mensen kijken ook tv via streaming. Maar wie streaming zegt, zegt natuurlijk internetverbruik. Independer.be ging na hoeveel data je opsoupeert door elke avond te streamen en welke abonnementen het best aansluiten bij deze gewoonte. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Elon Musk wil concurrentie aangaan met YouTube: X gaat tv-app lanceren
-
Duolingo-mascotte Duo lijkt plots depressief: wat is er aan de hand?
Duolingo-fans maken zich zorgen nu de mascotte van de app, de groene uil Duo, er depressief en verouderd uitziet. De Amerikaanse app, waarmee je op een speelse manier online een andere taal kunt leren, gebruikt Duo om herinneringen te sturen naar gebruikers om hun taallessen te voltooien. Maar waarom is het uiltje zo triest? -
Clubhouse is de nieuwe hit op sociale media: wat is het en wat kun je ermee?
De app Clubhouse is dé nieuwste sociale mediahit. Het exclusieve platform dat draait om live audio, groeide in relatief korte tijd uit tot een van de populairste netwerken van het moment. Maar wat is Clubhouse precies en wat maakt de app zo populair? -
KIJK. Nieuwe robot beweegt menselijker dan ooit