‘U heeft een betalingsachterstand van €6,85’: Proximus waarschuwt voor frauduleuze sms’jes

Proximus waarschuwt zijn klanten dat er momenteel een phishingcampagne aan de gang is. Het gaat om sms-berichten die zogenaamd van Proximus afkomstig zijn en waarin mensen wordt gevraagd een openstaand bedrag te betalen.

De ontvangers van deze sms-berichten zouden een bedrag moeten betalen dat verschuldigd is aan de telecomprovider Proximus.

De phishing-sms’en bevatten een link die eruitziet alsof hij naar een legitieme webpagina van Proximus verwijst. Niets is minder waar. Niet op klikken, is de boodschap.

Betaal nooit zonder te checken

Het gevraagde bedrag is verre van groot, slechts een paar euro, wat de sms’jes niet verdacht maakt. Proximus-klanten zouden er de voorkeur aan kunnen geven het gevraagde bedrag te betalen in plaats van hun facturen te controleren of contact op te nemen met hun operator.

Proximus vraagt echter wel om met hen contact op te nemen. Zo kan het bedrijf actie ondernemen en haar gebruikers waarschuwen. Proximus raadt ook aan om het advies van Safe on web te volgen.

Geboost door corona

Phishing via sms, of smishing, komt steeds vaker voor. De coronacrisis heeft het fenomeen versterkt. Eind vorig jaar waarschuwde de FOD Financiën nog voor een sms-actie die belastingbetalers geld probeerde af te troggelen. Om dit soort onaangename verrassingen te voorkomen, kunt je best rechtstreeks bij je provider nagaan of je inderdaad een betalingsachterstand hebt.