©  EPA-EFE

Waarom de fiets van Wout van Aert amper beweegt in de spurt

Het viel op bij de sprintzege van Wout van Aert in Tirreno-Adriatico: hij houdt zijn fiets veel stiller dan alle concurrenten naast hem. In Sport-Voetbalmagazine legt Bert Blocken uit waarom die houding zo voordelig is: “Hij maakt zichzelf compact, maar mét maximale kracht.”

Jan-Pieter de Vlieger

“Wat me opvalt aan de sprint van Wout van Aert: hoe stil die zijn fiets houdt. Hoe hij al zijn kracht, al zijn energie gebruikt in een voorwaartse beweging.” Dat zei Karsten Kroon, de ex-renner/co-commentator op Eurosport, na de overwinning van van Aert in Lido di Camaiore.

Bij Sport-Voetbalmagazine legt Bert Blocken van de Technische Universiteit Eindhoven en de KU Leuven uit waar die de specifieke houding van Aert vandaan komt en waarom die zo voordelig is: “Wout sprint zoals een tijdrijder: hij maakt zich qua horizontaal frontaal vlak met zijn armen en schouders compact, maar wel in een positie waarin hij maximale kracht kan ontwikkelen. Zo houdt hij de horizontale slipstream achter hem smal en ondervindt hij minder luchtweerstand. Het verschil tussen de overdruk vooraan en de zuigende onderdruk achter hem is zo immers beperkt.‘

“Van Aert creëert met zijn compacte sprinthouding wel een voordeel ten opzichte van renners die van links naar rechts slingeren. Die verbreden zo het zog achter hen, maken zo hun slipstream breder, waardoor ze automatisch meer zuigkracht creëren en de luchtweerstand vergroten.”

Dat gecombineerd met een snelle Cervélo-fiets én zijn stevige rompspieren en heupbuiger die hij als crosser heeft, zorgt voor een supersnelle sprint.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wegwielrennen