Deze SUV’s zijn het meest betrouwbaar
HLN DriveSUV’s worden steeds populairder. In ons land zoekt één nieuwe wagen op de drie het wat hoger van de grond. Om je te oriënteren in het immense aanbod, wil je zeker weten welke wagens het betrouwbaarst zijn. Het Britse WhatCar zocht het uit, HLN Drive kon de resultaten inkijken.
Jaarlijks doet het Britse WhatCar een groot betrouwbaarheidsonderzoek. Maar liefst 13.000 automobilisten vertelden of hun voertuig de laatste 12 maanden problemen kende, wat die waren en hoelang de wagen in de garage moest staan. Het zorgde voor onderstaande ranking.
Waar betrouwbaarheidslijstjes normalerwijze worden aangevoerd door Japanse merken, kleurt de lijst van WhatCar opvallend Europees. Twee Mazda’s uit Japan, één Ford die uiteraard een Amerikaan is, dat is het tegengas van de andere concurrenten.
“Europese” lijst
Op plaats 10 vinden we de Volkswagen T-Roc terug. Problemen met de motorelektronica duiken af en toe op, maar de wagen staat meestal maar één dag in de garage en de meeste herstellingen vallen onder garantie. Ook bij de benzineversie van de Skoda Kodiaq, nummer 9 in de ranking, durft de elektronica al eens sputteren. Minder dan bij de T-Roc, maar de wagen staat er wel langer door bij de garage: ongeveer een week. Elke Kodiaq werd wel onder garantie hersteld.
Op plaats 8 staan de Mazda CX-5 en de Porsche Macan. Ook bij de CX-5 zorgt de benzineversie voor het minste problemen en ook hier is de elektronica het grootste zorgenkind. Alle wagens konden echter blijven rijden. Bracht je de CX-5 toch naar de garage, dan werd hij in minder dan een dag onder garantie hersteld. Bij de Macan was de versnellingsbak dan weer het grootste probleem. Vier op de vijf wagens werden onder garantie hersteld. Had je dat geluk niet, dan kostte de herstelling wel snel 1.000 euro.
Hoge score
Bij de Opel Mokka en Ford Kuga, nummers 6 en 5, kon je zonder euvel blijven doorrijden met de wagen, ondanks elektronicaproblemen die konden opduiken bij de Mokka en koetswerkproblemen die het grootste zorgenkind waren bij de Kuga. Herstellingen gebeurden ook steeds onder garantie.
Motorelektronica lijkt het grootste probleem bij wagens van de Volkswagengroep. Ook de Skoda Karoq ontsnapt er niet aan. Vier procent van de wagens kreeg ermee te maken, alles werd onder garantie hersteld in 1 tot 5 dagen.
Op het podium staat de Mazda CX-3, met problemen met het infotainmentsysteem, de BMW X1, die vooral voor zijn koelingssysteem naar de garage moest en als winnaar de Mini Countryman met enkel lichte elektronicaproblemen. Maar met een betrouwbaarheidsranking van meer dan 98 procent voor elk van deze drie modellen, kunnen we ze allemaal winnaars noemen. En zelfs een ranking van 96 procent voor het nummer 10 uit deze lijst, de Volkswagen T-Roc, kan je allesbehalve slecht noemen.
Benieuwd welke auto bij jou past? Doe hier de test op HLN Drive
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
Livios
Is dit dé thuisbatterij van de toekomst? “Je kan ze lang gebruiken vooraleer ze helemaal versleten is”
Wil je de stroom die je zonnepanelen opwekken ook ’s avonds en ’s nachts kunnen gebruiken, dan kan je die opslaan in een thuisbatterij. Er bestaan meerdere types, en de zoutwaterbatterij is de jongste van de klas. Wat mag je daarvan verwachten? Bouwsite Livios zet de voor- en nadelen op een rijtje. -
Waarom er steeds minder dode vliegen op je voorruit zitten
Nog niet zo lang geleden had de voorkant van elke auto veel weg van een kerkhof voor vliegen, muggen of andere vliegende insecten. De laatste jaren lijkt dat veel minder het geval. Maar is dat ook zo? En zo ja, hoe komt dat? -
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
Vijf jaar geleden leaste Carlos Cerrens (42) zijn eerste fiets via het werk. Vanaf dag één raakte hij verslingerd aan deze manier van woon-werkverkeer. “Uiteindelijk nam ik die fiets over voor 900 euro en verkocht hem tweedehands voor 2.000 euro”, vertelt hij. Maar dat is niet het enige (financiële) voordeel dat fietsen naar het werk hem al heeft opgeleverd. Carlos schetst hoeveel zijn huidige e-bike hem kost én opbrengt. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
Livios
“Wekelijks je gras maaien is achterhaald”: zo laat je je gazon verantwoord stralen
-
PREMIUM170
Wie 123 km/u rijdt op de snelweg zal het horen: nieuwe auto’s moeten piepen wanneer je te snel gaat
Knipperen, pingen of piepen. Vanaf juli moet elke nieuwe auto een waarschuwing geven wanneer de chauffeur het gaspedaal te diep indrukt. De verplichte Europese invoering stuit op veel weerstand, en dat begrijpt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. “De psychologische impact van zo’n systeem mag je niet onderschatten.” Hoe gaat het juist in z’n werk? En waarom deze ingrijpende maatregel? -
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto