Meer gekocht, toch minder uitgegeven: 2020 was jaar met twee gezichten voor online winkelen

We hebben in ons land het voorbije jaar met z'n allen bijna 127 miljoen keer iets via het internet aangekocht, 12 procent meer dan in 2019. En toch gaven we 10 procent minder uit in webshops allerhande. Hoe dat kan? Wel, in beide gevallen begint de verklaring met een "c" en eindigt die op "orona". 

Belgen gaven in 2020 met z'n allen 10,3 miljard euro uit aan online shoppen, 10 procent minder dan in 2019. Dat blijkt uit het jaarlijkse marktonderzoek van de Belgische sectororganisatie voor de internethandel BeCommerce en adviesbureau GfK. Online aankopen staan zo voor iets minder dan een vijfde (18 procent) van alle uitgaven van de Belgen.

"Hoe kan dat nu?", horen we u hardop denken, "Ik heb door de coronacrisis nooit méér online geshopt?". En dat klopt ook: Belgen deden welgeteld 126,9 miljoen online aankopen in 2020, 12 procent meer dan een jaar eerder.

Maar de extra spullen die we aankochten bij webwinkels, waren vooral fysieke producten (een smartphone, een flesje parfum, een paar schoenen) en veel minder vaak "diensten" (denk aan vliegtuigtickets en hotels, evenemententickets, pakketreizen). Aan zulke diensten geven we traditioneel heel veel geld uit online, waardoor een dip in die categorie ook zwaar weegt op de totale som aan uitgaven.

De ticket- en reissector zijn volledig stilgevallen, waardoor we misschien wel meer gekocht hebben, maar minder grote bedragen hebben uitgegeven

Sofie Geeroms, BeCommerce

"Van oudsher is de e-commerce vooral gestuwd door de ticket- en reissector", zegt Sofie Geeroms van BeCommerce. "We hebben er nooit problemen mee gehad om online hogere bedragen uit te geven als het voor hotels of vliegtuigreizen was. Die sectoren zijn volledig stilgevallen, waardoor we misschien wel meer gekocht hebben, maar minder grote bedragen hebben uitgegeven." 

In de cijfers ziet dat er als volgt uit: de online verkoop van producten steeg op een jaar tijd met 41 procent tot 7,5 miljard euro, terwijl die diensten met 55 procent in elkaar zakten tot 2,8 miljard euro. Gemiddeld betaalden Belgen in 2020 daardoor 81 euro per aankoop, waar dat in 2019 nog 102 euro was.

Kleding heerst

Wat voor producten u dan het meest koopt op het wereldwijde web? In de eerste plaats kleding, ruim 35,4 miljoen keer met alle Belgen samen in 2020. Kleding staat zo voor meer dan een vierde (27 procent) van alle online aankopen. Ook media en entertainment (vb. muziek, films) en schoenen staan hoog in dat lijstje.

Maar de sterkste groeiers zitten vooral in de elektronicawereld: we kochten bijna dubbel zoveel consumentenelektronica (+93 procent) en huishoudtoestellen (+92 procent) via het internet. Ook computers en toebehoren zagen hun online verkoop met 66 procent stijgen in ons land.

"We zaten thuis door corona, we moesten ons bezighouden", legt Geeroms uit. "Dus we hebben heel veel audio-apparatuur, tv's of fototoestellen gekocht. Ook investeerden veel mensen meer in huishoudapparatuur, maar ook in barbecues, tuinmeubelen en behangpapier. Je ziet echt een uitgavenpatroon dat sterk verbonden is met corona."

In totaal tellen we zeker 200.000 consumenten die het voorbije jaar online geshopt hebben, waar ze dat voordien nooit gedaan hadden

Sofie Geeroms, BeCommerce

Een opsteker voor Geeroms is dat internetwinkels zo ook nieuwe zieltjes hebben gewonnen. "In totaal tellen we zeker 200.000 consumenten die het voorbije jaar online geshopt hebben, waar ze dat voordien nooit gedaan hadden", zegt Geeroms. Als we die bevragen dan blijkt dat ze dat aanvankelijk deden omdat ze niet anders konden. Maar op het einde van het jaar deden ze dat al omdat ze het gemakkelijk vonden. Heel wat mensen hebben dus het gemak van e-commerce ontdekt."

Meest gelezen