Waarom deze Maserati Ghibli zo belangrijk is voor het merk
Bij zijn lancering was de Maserati Ghibli een succesrecept: een stijlvolle berline, vol Italiaanse passie en met ronkende motoren onder de kap. Maar de tijden veranderen en ook deze Ghibli moet zich aanpassen aan de wetten van de hedendaagse automobielindustrie: elektrificatie. Een hybride Ghibli dus, al is volgens onze journalist van HLN Drive niet alles wat het lijkt.
Want de ravissante Ghibli is geen plug-in hybride die je moet opladen via het stopcontact en zelfs geen klassieke hybride. De Italiaan kan immers niet elektrisch rijden, een 48 voltsysteem geeft de verbrandingsmotor wel een duwtje in de rug wanneer nodig. En dat zorgt ervoor dat het verbruik naar beneden gaat (theoretisch zowat 8 l/100 km).
De verbrandingsmotor die die elektrische steun krijgt, heeft geen zes of acht cilinders, normaal de regel in een Maserati, maar slechts vier. Toch produceert deze krachtbron een zeer aardige 330 pk en beschikt ie over 450 Nm, nauwelijks 20 pk en 50 Nm minder dan waar de kleinste V6 mee uitpakt. En ook wat de prestaties betreft, wordt amper ingeboet: binnen 5,7 seconden versnelt de hybride naar 100 km/u, de topsnelheid bedraagt 255 km/u. Voor de V6 is dat 5,5 seconden en 267 km/u. Het enige waar je wel op inboet, is het geluid: de V6 is een Italiaanse tenor, de viercilinder heeft toch een iets bescheidenere klankkast.
Italiaans maatpak
Voorts rijdt de Ghibli hybrid wel als een echte Maserati. Sportief, maar nog altijd waardig en comfortabel. Je wordt niet van de ene naar de andere kant van je stoel gegooid als je de teugels viert, maar komt altijd waardig aan op je bestemming door de soepele acceleraties van de viercilinder. Snel, maar waardig. Een indruk die je nog meer krijgt wanneer je je vingers rond het grote, plechtstatige stuur van de Italiaan legt.
En nu we het toch over het interieur hebben: dat kent die typische Italiaanse verfijning. De Ghibli zit zoals een Armanikostuum. Het materiaalgebruik is pico-bello, met kwalitatief leder, zachte oppervlakken en een nieuw infotainmentsysteem dat Maserati plots de 21ste eeuw inloodst. Net als bij de Polestar 2 is het ontwikkeld door Android en werkt het zeer vlot en intuïtief. Het touchscreen werkt voorbeeldig en de werkingssnelheid is meer dan behoorlijk.
Enkel praktisch heeft de Maserati het af en toe wat moeilijk: de hoofdruimte is eerder beperkt, de koffer is diep, maar de opening nogal smal en het zicht driekwart naar achter kon beter. De oplopende gordellijn is immers spelbreker. Al zorgt die wel voor het knappe uiterlijk van de Italiaan. Wie mooi wil zijn, moet lijden…
Conclusie
Want mooi, dat is de Maserati Ghibli zeker. Dat was hij altijd. De nieuwe hybride – te herkennen aan de blauwe accenten, onder andere op de drietand op de achterste raamstijl – heeft niet aan verfijning ingeboet, maar wel een beetje aan karakter. Maakt zijn groener imago dat goed? Ons antwoord: wie het geld heeft voor een Maserati, spendeert volgens ons graag wat extra budget voor die typische sound. Al mag het belang van deze Ghibli hybrid niet onderschat worden: mentaal is deze eerste stap richting elektrificatie belangrijk voor de Italiaanse constructeur.
Ben jij klaar voor een hybride? Doe hier de test op HLN Drive
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto