Alex Agnew speelt mee in ‘Hubris’, een nieuwe Antwerpse VR-game die potten gaat breken
gamesAls het aan Cyborn Games ligt, komt de volgende sciencefiction-gamesaga uit Antwerpen. Een intergalactisch epos, in virtual reality en met een rol voor Alex Agnew.
Hubris VR begon als een filmproject van de Antwerpse 3D-animatie-, app- en nu dus ook gamestudio Cyborn. Dan volgde het idee om er een gameluik aan te koppelen. Een multimediagebeuren dus. Dat is het vandaag nog steeds, maar de focus verschoof ondertussen vooral naar de game.
Toen werd het stil
Wij kregen in 2019 al een eerste demo, een voorproefje van verschillende spelmechanismen die toen nog niet gebundeld waren tot een samenhangende beleving. Net zoals de andere aanwezige gamejourno’s waren we toch al onder de indruk, en wij niet alleen. Niet veel later overtuigde Hubris VR ook de game-afdeling van het Vlaams Audiovisueel Fonds, ontving het productiesteun … en toen werd het stil.
Te mooi om waar te zijn?
Tot 3 maart 2021, want dan verscheen plots die nieuwe trailer, een dwarsdoorsnede van Hubris VR waarin niets van de destijds opgevoerde ambitie lijkt teruggeschroefd. De afwerking wijst nu definitief in de richting van een zogenaamde triple A-titel. In het (nu nog) onder de radar groeiende wereldje van VR-games variëren de reacties tussen “deze moet je in de gaten houden” en “haast te mooi om waar te zijn”.
Hubris belooft een verhaal-gedreven ervaring waarin spelers als een nog onervaren agent van een intergalactische organisatie op zoek gaan naar een vermiste collega. Dat doen ze op een ongastvrije planeet in volle terraformatie, met kleurrijke personages, fysieke obstakels en vijanden. De gameplay combineert vrije verkenning, klimmen, vuurgevechten, crafting en zowel vertrouwde als unieke VR-interacties met je omgeving.
‘Star power’? Ja en nee.
De game die dit najaar zal verschijnen, heet Hubris part one. Cyborn-stichter en CEO Ives Agemans en zijn team zien het groot, maar kennen de gamewereld goed genoeg om te beseffen dat een lengte van vijf uur de sweet spot is voor de VR-beleving. Daarom kozen ze voor een aanpak in episodes. Agemans wijst er wel op dat de speler telkens een afgerond hoofdstuk krijgt. De keuze voor episodes betekent overigens dat ze nu al over heel wat materiaal voor part two beschikken.
Een van die ‘kleurrijke’ spelpersonages die je in Hubris part one tegen het lijf loopt, wordt van stem en gelijkenis voorzien door Alex Agnew. Dat ruikt naar een gratuite poging om Hubris van star power te voorzien, maar dat is het niet. Agemans en Agnew werkten al eerder samen aan animatie- en filmprojecten. Het internationale karakter daarvan - en ook van deze Hubris – neutraliseert die star power-bonus nagenoeg volledig. De overgrote meerderheid van de game zal immers terechtkomen bij spelers die nooit van Alex Agnew gehoord hebben.
Komiek-zanger-podcaster… acteur?
Wanneer we onlangs een motioncapturesessie bijwoonden, zag de komiek-zanger-podcaster er volledig op zijn gemak uit. Op zich al een krachttoer in dat allesbehalve gemakkelijk zittende zwarte aansluitende pak met witte balletjes, waarmee zijn bewegingen tot in het kleinste detail overgeheveld worden naar zijn gamepersonage. “Eigenlijk is dit personage met Alex in het achterhoofd geschreven” vertelt Agemans. En in tegenstelling tot een acteur die zijn tekst opzegt, krijg je bij Alex een nuance of een improvisatie die het grappiger of gewoon beter maken dan we het op papier hadden staan.
De laatste keer dat we iemand spraken tijdens zo’n motion capture voor een videogame was dat Andy Serkis, de acteur achter Gollum en Caesar uit Planet of the Apes. Agnew negeert de vergelijking en steekt af in een minutenlange lofzang over hoe onwaarschijnlijk sterk en getalenteerd Serkis is. Uit de ontspannen maar gedreven dynamiek tussen de opnames in wordt ook duidelijk dat Agnews bijdrage aan Hubris VR meer dan louter huurlingenwerk is.
Voor het zover is, zullen we waarschijnlijk de game nog eens op de rooster leggen om na te gaan of hij zijn beloften écht waarmaakt. Maar als je deze herfst zin zou hebben in een episch scifi-avontuur in VR én ook nog ’s met plezier het flegmatiek sarcasme van een (voor ons toch) heel herkenbare Alex Agnew incasseert, dan is Hubris VR absoluut een game om op je radar te houden.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nintendo ziet nieuwe records in verkoop Switch-console en games
-
QUIZ
QUIZ. Mario is 35! Test je kennis over het game-icoon
Mario, de meest iconische gamefiguur ooit, mocht deze week 35 kaarsjes uitblazen. -
‘Animal Crossing: New Horizons’ is Nintendo's succesvolste game in Europa ooit
Nintendo heeft in een jaar tijd in Europa ruim 7 miljoen exemplaren van ‘Animal Crossing: New Horizons’ verkocht. Dat maakt de Switch-game de meest succesvolle Nintendo-titel in Europa ooit. Van geen ander Nintendo-spel werden in een jaar zoveel exemplaren verkocht. -
-
Showbizz
Meisjes van K3 krijgen hun eigen virtual reality-game
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
games
Onsportief gedrag wordt beloond in onlinegame Roller Champions
-
Showbizz
BINNENKIJKEN. Kleurrijk Nintendo-pretpark opent de deuren in Japan
Leuk nieuws voor pretparkfanaten, want het Universal Studios-park Super Nintendo World heeft zopas de deuren geopend. Het park in het Japanse Osaka is gebaseerd op de computerspelletjes rond ‘s werelds bekendste loodgieter: Super Mario. Bekijk hieronder alvast een rondleiding. -
games
‘It Takes Two’ is een plezierige game over echtscheiding
In It Takes Two, een nieuwe coöpgame van de makers van het uitstekende A Way Out, staat een koppel centraal dat op scheiden staat. Niet meteen het meest opbeurende uitgangspunt voor een videogame, maar dat hoeft ook niet altijd, zegt bedenker Josef Fares. -
gamereview
‘Lil Guardsman’ is klein maar fijn pareltje vol absurde humor in klassieke ‘point & click’-stijl