Na een zoo en een voetbalclub nu ook verse groenten: het uitdijende zakenimperium van Marc Coucke

Met de instap in het groente- en fruitbedrijf Greenyard en de beursgang van waterspecialist Ekopak is het zakenimperium van Marc Coucke in volle beweging. Hij doet in elk geval wat hij in 2014 bij de verkoop van ‘zijn’ Omega Pharma beloofde: de opbrengst herinvesteren in de Belgische economie.

  • Vlaanderens bekendste ondernemer Marc Coucke is niet uit het nieuws weg te slaan. Niet alleen door het relletje rond zijn vaccinatie – de ondernemer had er recht op omdat hij gediplomeerd apotheker is, maar dat leidde tot wat kritiek omdat de 56-jarige zo eerder gevaccineerd werd dan oudere bevolkingsgroepen – maar ook door de vele aankondigingen van zijn familiale investeringsmaatschappij Alychlo, die genoemd is naar zijn dochters Alysée en Chloé.
  • Alychlo, vooral bekend om zijn investeringen in farma (Fagron, Mithra, Ceres) en entertainment (Sporting Anderlecht, Pairi Daiza, SnowWorld en enkele toeristische sites in Durbuy), stapte maandag in het groente- en fruitbedrijf Greenyard, de onderneming van Hein Deprez. Alychlo legt 48,5 miljoen euro op tafel. Daarnaast investeert ook Joris Ide, al aandeelhouder van Greenyard, nog eens 1,5 miljoen euro, zodat de kapitaalverhoging voor Greenyard mooi op 50 miljoen euro afklokt. Coucke en Ide vormden ook al een tandem bij de overname van Sporting Anderlecht.
  • Het lijkt erop dat de familiale holding zich steeds meer diversifieert en ook opportuniteiten zoekt buiten zijn twee grootste zakelijke clusters, leisure & entertainment en farma & gezondheidszorg. De entertainment- en sportbedrijven in de portefeuille worden hard getroffen door de coronabeperkingen. Alychlo stapte recentelijk ook in technologiefondsen.
  • Opmerkelijk is dat Coucke persoonlijk gaat zetelen in Greenyards raad van bestuur. ‘Greenyard heeft grote veerkracht, vechtlust en ondernemerschap getoond om weer een gezond bedrijf te worden. Bovendien werkt Greenyard in een aantrekkelijke sector, groenten en fruit, die de komende jaren nog belangrijker zal worden omdat consumenten steeds meer op zoek gaan naar gezonde consumptieproducten. We kijken ernaar uit om samen het businessplan uit te voeren en nog veel meer’, zegt hij in een persbericht.
  • De beleggers in de groente- en fruitreus zien de komst van Coucke alvast zitten, ook al verwatert daardoor hun belang. Het aandeel Greenyard sprong in een eerste reactie meer dan 15 procent hoger. De kapitaalinjectie past in een bredere financiële herschikking om Greenyards schuldenberg aan te pakken, en dat leidt tot applaus bij analisten.
  • Vorige week nog hielp Alychlo waterverwerker Ekopak al bij zijn lancering op de beurs. Pieter Bourgeois (zoon van Geert), investeringsdirecteur bij Alychlo, is de voorzitter van Ekopak.
  • Dat de honger niet gestild is, bewijst een toptransfer. Ben Jansen, de commercieel directeur van DPG Media, gaat vanaf 1 mei als chief strategy officer van Alychlo aan de slag. (mah)

Meer