Van 102 naar meer dan 6.000: stad Antwerpen investeert fors in laadpalen
HLN DriveDe elektrische wagen wordt steeds populairder en daar wil ook de stad Antwerpen op inspelen, dat meldt Gazet van Antwerpen. De laadinfrastructuur in de stad moet op vijf jaar tijd aanzienlijk uitgebreid worden. Maar is dat haalbaar? HLN Drive ging op onderzoek.
Ambitieus kan je het plan zeker noemen: tegen 2025 moeten er zo’n 6.000 elektrische laadpalen in de scheldestad staan. De eerste 1.500 worden volgend jaar geïnstalleerd. De stad baseert zich daarvoor op een prognose van 31.701 elektrische wagens op 195.682 personenwagens in Antwerpen in 2025. Dat betekent dat de elektrische wagen tegen dan een marktaandeel van 16 procent zou hebben.
Het gaat hier puur om personenwagens van bewoners en géén wagens van bezoekers aan de stad. Stadsbewoners beschikken meestal niet over een eigen garage en moeten dus beroep kunnen doen op publieke laadpalen. De stad gaat daarbij uit van een ‘paal volgt wagen’-strategie. Wie een elektrische wagen bezit, geen eigen garage heeft, en op meer dan 250 meter van een laadpaal woont, kan een parkeerplaats met paal aanvragen. Die plaats wordt trouwens geen privé parkeerplek. Om te ontmoedigen dat elektrische wagens lang aan een laadpaal blijven staan, zeker wanneer ze niet opladen, komt er een ‘rolatietarief’ van 1 cent per minuut. Een hele dag laadpaalkleven zou zo 7,20 euro kosten.
Snel inspelen op de vraag
“Een laadpaal op het publieke terrein heeft een grote impact”, reageert Koen Kennis (N-VA), Antwerps schepen van Mobiliteit, in Gazet van Antwerpen. “Je wil ook niet te veel plaats privatiseren. In Amsterdam zijn ze erg snel gegaan met laadpalen, maar daar moeten er worden weggehaald die nauwelijks worden gebruikt. We willen anderzijds wel snel inspelen op de reële vraag: vanaf het moment dat je een bestelbon voor je elektrische wagen hebt, gaan wij aan de slag.”
Is dit voldoende?
“Dat denk ik wel, met 6.000 exemplaren dek je al een groot deel van de stad”, vertelt Peter Van den Bossche, professor ingenieurswetenschappen, gespecialiseerd in elektrische wagens, in het Radio 1-programma De Wereld van Sofie. “De batterijen van elektrische wagens worden steeds groter, waardoor ze niet voor elke rit moeten worden opgeladen. Dat zorgt ervoor dat er minder laadpalen nodig zijn.”
Die claim van Van den Bossche zien we mooi in de praktijk gebracht bij de Nissan Leaf. Deze Japanse wagen kreeg 8 jaar geleden een batterij van 24 kWh, die werd uitgebreid naar 30 kWh en vandaag beschikbaar is met batterijen van 40 en 62 kWh. VAB gezinswagen van het jaar MG ZS EV zit boven de 40 kWh, en de Mazda MX-30 kan met z’n 34 kWh nog altijd dik 200 km rijden zonder aan de laadpaal te moeten.
Wie betaalt dit?
“Er zijn veel laadpalen geplaatst door distributienetbeheerders”, weet Van den Bossche. “Zij betalen de kosten, meestal een paar duizend euro, en verdienen die terug wanneer door deze paal ‘uit te baten’ zoals een tankstation.”
Ook over de haalbaarheid van dit project is de professor duidelijk: “6.000 palen op 5 jaar moet zeker lukken, er zijn bijvoorbeeld heel wat parkeerplaatsen die we kunnen voorzien van een laadpaal, dus daar kan het snel gaan.”
Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Bekijk hier alle EV’s in de showroom van HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
HLN Drive
Hoeveel laadpalen zijn er in België en wat kost een laadbeurt?
Thuis een laadpaal installeren, is een logische stap voor wie elektrisch rijdt. Maar soms zul je toch ook onderweg moeten laden. Hoe gaat dat in zijn werk? HLN Drive zocht het uit. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen