Direct naar artikelinhoud
NieuwsSociale Media

Plopsa zet project met influencers Céline en Michiel op pauze na commotie online

Céline en haar vriend Michiel hebben meer dan 500.000 abonnees op YouTube en samen zo'n 13 miljoen volgers op TikTok.Beeld Photo News

De geplande samenwerking tussen Plopsa en influencers Céline en Michiel, alias CEMI, heeft heel wat stof doen opwaaien online. Het ging er zo fel aan toe dat het bedrijf heeft beslist om de projecten tijdelijk stop te zetten. 

Video wordt geladen...

Plopsa was tot voor kort in gesprek met verschillende influencers om samen met hen fanweekends en korte, tijdelijke pop-up attracties te installeren in de parken in België, Nederland, Duitsland en Polen. Vorige week raakte bekend dat de ROX-Flyer het eerste weekend van april in het teken zou staan van razend populaire socialemediasterren Céline Dept en Michiel Callebaut, ook wel bekend als CEMI. Ook het plein voor de 70 meter hoge zweefmolen zou hun stempel dragen, onder meer met interactieve fotoborden en TikTok-challenges.  

Maar die plannen voor stootten op hevig verzet online. ‘Concullega’-TikTokker Mike Serneels heeft inmiddels al meer dan 86.000 handtekeningen verzameld met zijn petitie om het idee af te voeren. “CEMI heeft niets met Studio 100 te maken”, redeneert Serneels. Het ging er zo verhit aan toe dat Plopsa nu de pauzeknop indrukt. “We hadden helemaal niet verwacht dat dit zo’n heisa op sociale media zou veroorzaken”, reageert Plopsa-CEO Steve Van den Kerkhof tegenover Het Laatste Nieuws. “We hebben de samenwerking met een vijftal influencers in onze Plopsa-parken tijdelijk opgeschort maar ik sluit niet uit dat we dat in de toekomst toch nog doen.”

De ROX-Flyer in Plopsaland De Panne.Beeld Plopsa

‘Geschrokken van pestgedrag’

“De bedoeling was om elke influencer zijn favoriete attractie in onze parken te laten kiezen en deze tijdelijk te decoreren”, klinkt het in een persbericht van Plopsa. “De eerste in de rij waren Céline & Michiel die tijdens de paasvakantie aan bod zouden komen. Dit zou op 1 april, de normaal voorziene openingsdatum, ludiek aangekondigd worden.” 

Maar het nieuws een eigen leven is gaan leiden. Het baart Plopsa grote zorgen dat bepaalde jongeren en kinderen er zo hard in opgaan dat ze elkaar beginnen te pesten voor welke influencer ze al dan niet leuk vinden. “Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn”, luidt het. De pretpark-keten benadrukt dat ze respect heeft voor ieders mening, maar dat die altijd respectvol overgebracht moet worden. 

Plopsa is “geschrokken” van “bepaalde reacties, haatmails en de toon die sommige jongeren en kinderen, voor- en tegenstanders, tegen elkaar voeren.” De Plopsa-baas liet al weten dat het management zal bekijken hoe ze in samenwerking met influencers sensibiliseringscampagnes kunnen uitwerken tegen cyberpesten. Ze zullen ook contact opnemen met een aantal organisaties om zich verder in te zetten tegen haatcampagnes en online pestgedrag.   

25-jarig jubileum

De plannen om de zone tegen mei om te bouwen naar een attractie in het teken van het 25-jaar Studio 100 gaan wél door. “Zo is de ROX-auto nooit weggeweest en zal er onder andere een knipoogje gemaakt worden naar het initiële thema van de Ketnet-reeks ‘Spring’”, klinkt het. 

Plopsaland De Panne en Plopsa Coo zouden normaal gezien de deuren openen op 1 april, maar het Overlegcomité besliste afgelopen vrijdag om pretparken dicht te houden. Momenteel is er geen nieuwe openingsdatum bekend.