“Nog bijna 50 jaar wachten op gelijk loon tussen vrouwen en mannen”
De loonkloof tussen vrouwen en mannen verkleint, maar bedraagt nog altijd 23 procent. Dat betekent dat vrouwen 84 dagen langer moeten werken om evenveel te verdienen als mannen op een jaar tijd. ‘Equal Pay Day’, de jaarlijkse campagne van de progressieve vrouwenbeweging zij-kant, valt dit jaar dan ook op de 84ste dag van het jaar, 25 maart.
Zij-kant organiseert al 17 jaar de symbolische actie voor gelijk loon. In 2005 viel Equal Pay Day nog op 31 maart: vrouwen moesten negentig dagen (28 procent) langer werken voor gelijk loon. De loonkloof wordt dus kleiner, maar dat gaat heel traag. "Aan dit tempo moeten we nog zeker 46 jaar wachten op gelijk loon tussen vrouwen en mannen", klinkt het.
Zij-kant bekijkt de loonkloof als het verschil tussen de gemiddelde brutojaarlonen van voltijds en deeltijds werkenden samen. Als je alleen naar voltijds werkenden kijkt, bedraagt de kloof nog 6 procent. Maar vrouwen werken vaker deeltijds, nemen vaker zorgverlof op, en werken vaker in sectoren waar er minder goed betaald wordt. Ze botsen ook nog op het zogenoemde glazen plafond - de hoogste functies gaan nog steeds vaker naar mannen -, waardoor ze ook minder in aanmerking komen voor een aantal extralegale voordelen zoals een bedrijfswagen.
Kloof grootst in luchtvaart
Nog enkele cijfers: in de privésector loopt de loonkloof op tot 28 procent, in de openbare sector is dat 16 procent. De loonkloof is het grootst in de luchtvaartsector. Bij zelfstandigen in hoofdberoep is de kloof - hier inkomenskloof genoemd - 31 procent. En volgens Zij-kant is de loonkloof het grootst in de provincie Antwerpen (16 procent, op basis van gemiddelde bruto-uurlonen), en het kleinst in Vlaams-Brabant en Brussel (telkens 11 procent).
Gevolgen coronacrisis
Dit jaar vraagt Zij-kant extra aandacht voor de gevolgen van de coronacrisis. Veel mensen werken vaker thuis, maar de bijkomende zorg voor bijvoorbeeld kinderen in quarantaine of met afstandsonderwijs komt wel vaker bij de vrouw terecht. "Een recent rapport van het Europees Parlement over de genderimpact van Covid-19 concludeerde dat telewerkende moeders zich per dag maar liefst anderhalf uur langer over de kinderen ontfermen dan telewerkende vaders", klinkt het. De boodschap van de campagnespot luidt dan ook ‘Verdeel de taken eerlijk thuis, voor eerlijkere kansen op het werk’.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Dit is wat je jaarlijks uitspaart door elke dag boterhammen mee te nemen naar je werk
-
PREMIUM
Zo evolueert jouw koopkracht de komende jaren: “Overheid móet besparen. En dat gaan we voelen, of onze politici dat willen of niet”
Wat politici deze verkiezingscampagne ook beweren: de koopkracht in ons land zal de komende jaren onder druk komen te staan. Loonsverhoging – bovenop de indexering – mag je vergeten. Bovendien hangen er tal van besparingsmaatregelen boven ons hoofd. Dit is hoe we die zullen voelen en wat de impact op je koopkracht wordt. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
-
PREMIUM22
Hoe komt het dat Esprit – ooit het hipste merk – nu de geest geeft? “Het is een merk voor boomers geworden”
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
Franse supermarkten gaan klanten vanaf juli wijzen op krimpflatie
Supermarkten in Frankrijk zullen vanaf juli klanten erop moeten wijzen dat er sprake is van krimpflatie. Dat heeft de staatssecretaris voor consumenten Olivia Grégoire vrijdag gezegd. -
Solidariteitsmoment op til bij Van Hool: “Werknemers weten niet waar ze aan toe zijn
-
IMF somberder over economische groei in eurozone
-
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpiet devlieger
Kris Bouwens