Maar 2 producten gekocht en toch een kasticket van ruim 66 centimeter lang: "Ik ben die papierverspilling beu"

Mien De Winter lanceert een nieuwe hashtag: #langsteticket. Daarmee gaat ze op zoek naar het langste kasticket. Zelf ergert ze zich al jaren aan nodeloze kastickets die je niet kan weigeren in de supermarkt. Maar deze week was een kasticket van ruim 66 centimeter de druppel. "Ik hoop met mijn actie winkels bewust te maken van de papierverspilling", zegt ze bij "De inspecteur" op Radio 2.

Mien De Winter uit Sint-Jans-Molenbeek koopt twee dingen bij supermarktketen Carrefour. "Maar wanneer het kasticket wordt afgedrukt, blijft het printertje maar draaien." Omdat ze zo verbaasd is door het lange ticket beslist ze het thuis te meten. "Het kasticket was 66 centimeter. En dat voor twee producten. Ik vind dat absurd."

#langsteticket

 

Mien besluit niet bij de pakken te blijven zitten en lanceert op sociale media een nieuwe hashtag: #langsteticket. "Het is ludiek bedoeld. Ik ben op zoek naar andere mensen die ook zo'n absurd lang ticket hebben. Ik ga dan een brief sturen naar de winkel met het langste ticket om te vragen waarom ze nog zo'n lang ticket hebben."

Naast de hashtag, wil Mien vooral ook dat winkels en klanten zich bewust worden van de impact op het milieu. "Ik hoop dat winkels beseffen dat zo'n kasticket niet altijd nodig is. En hopelijk zorgt het ervoor dat klanten kunnen kiezen of ze een kasticket willen." 

Veel reacties

 

De oproep van Mien en De Inspecteur zorgt voor veel reacties. Luisteraar Yvan Gilis stuurt een foto door van zijn kasticket bij Carrefour, goed voor 64 centimeter papier. Tony Giraldo kocht 1 product bij Mediamarkt en komt aan een kasticket van 51 centimeter. En Veerle Veulemans krijgt een kasticket van 39 centimeter voor de aankoop van twee plantjes in het tuincentrum.

Maar de winnaar is toch luisteraar Ellen Alderweireldt uit Lokeren. "Ik heb een kassaticket van IKEA dat langer is dan ikzelf. Ik ben zelf 1,64 meter, maar het ticket is nog langer." Ellen kocht veel spullen bij de Zweedse meubelgigant, maar het zijn vooral de kortingsbonnen die verantwoordelijk zijn voor het lange ticket. "Ik had in totaal zes kortingsbonnen en van elk product worden zes kortingen afgetrokken. En dat zorgt voor meer dan anderhalve meter papier."

Missie Zero Waste?

 

Het is vooral de naam van supermarktketen Carrefour die vaak terugkomt bij de oproep naar het langste kasticket. Woordvoerder Aurelie Gerth is zich bewust van de kritiek. "Maar het is ook een beetje perceptie dat onze kastickets langer zijn. Wij kiezen ervoor om alle kortingsbonnen aan het kasticket te hangen. Andere supermarkten drukken ze apart af, maar uiteindelijk heb je evenveel papier."

De supermarktketen lanceerde onlangs Missie Zero Waste. Daarmee willen ze samen met de klanten minder afval creëren. "Daarom werken we ook aan een optie om het kasticket digitaal of verkort aan te bieden. En klanten die toch het volledige kasticket willen, kunnen dat uiteraard ook nog krijgen."

Meest gelezen