Van uitstekend tot net voldoende: zo goed beschermen deze wagens je kinderen
HLN DriveDe belangrijkste persoon in de auto zit quasi altijd achteraan. De klant van een taxibestuurder, de koning bij een staatsbezoek en een kind wanneer hij met zijn ouders op stap gaat. Maar welke wagens beschermen kinderen het best? HLN Drive zocht het uit.
Jaarlijks knalt de onafhankelijke organisatie Euro NCAP in de naam van de wetenschap heel wat nieuwe wagens tegen de muur om ze te onderzoeken op hun veiligheid. De score op die tests wordt uitgedrukt in een aantal sterren, waarbij de meeste hedendaagse wagens 3, 4 of (de maximumscore van) 5 sterren scoren.
De score zelf wordt echter opgebouwd uit vier componenten: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van zwakke weggebruikers, de werking van de veiligheidssystemen en de bescherming van inzittende kinderen. Het is vooral die categorie die we eens onder de loep willen nemen. Want laat ons eerlijk zijn: je kind is altijd de belangrijkste en meest kwetsbare persoon die in je wagen zit. We mogen trouwens redelijk gerust zijn, de afgelopen 2 jaar scoorde geen enkele wagen onder de 75% wat betreft kinderveiligheid, toch wel het minimum wat je zou verwachten. De andere categorieën doen met 69% (inzittenden), 52% (zwakke weggebruikers) en 59% (rijhulpsystemen) toch een stukje slechter.
Volkswagen en Polestar op kop
Met een score van 89% zijn het de Volkswagen ID.3 en de Polestar 2 die op kop staan in de ranglijst. Beide wagens scoren trouwens zeer goed in alle onderdelen, waarbij de ID.3 vooral uitblinkt in rijhulpsystemen en de Polestar 2 ook de andere inzittenden en de zwakke weggebruikers goed beschermt. Zij worden op korte afstand gevolgd door de Cupra Formentor en de Seat Leon, die elk 88% scoren.
Na dit kwartet volgt een reeks SUV’s en zelfs een pick-up. Zo scoort de Mazda MX-30 87%, de Isuzu D-Max 86% en de Land Rover Defender en Kia Sorento elk 85%. Na hen volgen kleinere en meer betaalbare wagens, zoals de Honda Jazz en Honda e (83 en 82%) en de Toyota Yaris (81%).
Groter=beter?
Daar lijkt het althans op. En ergens is het ook logisch dat grotere, zwaardere auto’s inzittenden beter beschermen. Dit idee zit zodanig bij ons ingebakken, dat het één van de redenen is waarom SUV’s zo populair zijn. Anderzijds, en dat is de keerzijde van de medaille, staan deze wagens meestal onderin de ranglijsten wanneer het gaat over bescherming van zwakke weggebruikers. De uitstekende score van de elektrische wagens valt dan weer te verklaren door het feit dat het vaak duurdere wagens zijn en daardoor heel wat veiligheidstechnologieën standaard aanbieden, terwijl het bij goedkopere modellen vaak opties zijn die dan ook niet worden meegenomen in de tests van Euro NCAP.
Benieuwd welke wagen echt bij jou past? Doe hier de test op HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”