Direct naar artikelinhoud
AchtergrondPaaspauze

Niet-essentiële winkels zuchten: ‘Zuur zoenoffer’

Niet-essentiële winkels zuchten: ‘Zuur zoenoffer’
Beeld Wouter Van Vooren

Niet-essentiële winkels mogen vanaf zaterdag alleen nog open voor klanten met een afspraak. Schamele troost, vindt de sector. ‘We vloeken, maar we zullen ons maar weer voor de zoveelste keer heruitvinden.’

Teleurstelling en frustratie. De retail voelt zich als pasmunt gebruikt om de schoolsluiting verteerbaar te maken. “Een zuur zoenoffer voor onze sector”, zucht Elise Vanaudenhove, CEO van schoenengigant Bristol. “Besmettingen komen niet door de winkels. We zijn opengebleven tijdens de kerstperiode en er waren de solden. Dat gaf geen rimpeling in de cijfers.”

Haar collega Wouter Torfs maakt zich niet meer boos. “Heeft geen zin. Natuurlijk ben ik zwaar ontgoocheld, maar we zullen onze energie maar gebruiken om er voor de derde keer het beste van te maken. We zijn onze teams al aan het klaarstomen met een agendasysteem om de klanten op afspraak te verwelkomen.” 

Unizo-topman Danny Van Assche gaat ervan uit dat de overheid teruggrijpt naar de regels van oktober. “Dat wil zeggen dat de tuincentra, de boekenwinkels en de doe-het-zelvers essentiële zaken zijn en de regels daar blijven zoals vandaag. Wat het aantal klanten betreft, denken we dat ze rekenen op een klant per 10 vierkante meter en dat alle winkels vanaf 500 vierkante meter dus het maximum van vijftig klanten tegelijkertijd – op afspraak – mogen ontvangen.”

IKEA

Zoals IKEA, waar ze een online reservatiesysteem installeren waarmee klanten vanaf maandag een tijdslot kiezen. “Het zal een speciale ervaring zijn met zo weinig volk in zo’n grote winkel”, zegt woordvoerster Colombine Nicolay. “We hadden het liever anders gezien natuurlijk, maar we zijn wel opgelucht dat er nog iets mogelijk is. En we zetten nog meer in op ‘click & collect’: bestellen en afhalen.”

Bij Vanden Borre werken ze aan een gelijksoortig systeem. “Maar we beschouwen dat gewoon als een service voor onze klanten”, zegt verkoopsdirecteur Mathieu Ghyssel. “De kans is klein dat we uit de kosten komen als we hoogstens zestig klanten per dag kunnen ontvangen.”

Jan De Nys, CEO van Retail Estates, dat winkellocaties verhuurt, ziet een paar tendensen. “In Nederland zien we dat het verkopen op afspraak werkt voor grote aankopen. De zaken in de wooninrichting voelen het minder sterk. Inzetten op ‘click & collect’ is de boodschap. Dat is veel rendabeler dan e-commerce. Geen leveringskosten, als het niet goed is wisselen de klanten ter plaatse, er is geen kans op beschadiging... Door met afspraken te werken kun je ook besparen op personeelskosten, want er is geen piekverkoop meer. Maar daar hebben winkels die het moeten hebben van funshopping en impulsaankopen zoals Action weinig aan. Voor hen is dit een ramp.”

Dubbele compensatie

Frank van Rutten, woordvoerder van Action, wil het zo niet noemen, maar leuk is anders. “We bekijken of we het Nederlandse systeem ook in België kunnen inzetten. Als klanten aan de deur hun gemailde reserveringsbewijs tonen, kunnen ze naar binnen. In Nederland is het inmiddels aardig ingeburgerd.”

“We willen extra steunmaatregelen”, zegt Danny Van Assche van Unizo. “Dit is zoals takeaway bij de restaurants. Het is iets, maar voor veel winkels is het een doekje voor het bloeden. We willen dubbel overbruggingsrecht om de gemiste inkomsten te compenseren. Dan nog blijft het vloeken, maar we zullen ons maar weer voor de zoveelste keer heruitvinden, zeker? Als de overheid dat nu ook eens zou doen met de vaccins.”