Direct naar artikelinhoud
Vier vragen aanJohan De Wilde

‘Sluit kleuterscholen niet te lichtzinnig’: Johan De Wilde, specialist kleuteronderwijs

Johan De Wilde.Beeld Rv

‘Laat de kleuterscholen open zolang onze virologen zeggen dat het medisch verantwoord is.’ Johan De Wilde, lerarenopleider kleuteronderwijs bij Odisee Aalst, vindt dat het belang van kleuteronderwijs veel te vaak onderschat wordt.

Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) vraagt ouders hun kleuters thuis te houden. Terecht?

“Ik ben geen viroloog, maar zoals het mij altijd is verteld, raken kleuters veel minder snel besmet met het coronavirus en geven ze het ook veel minder snel door. Ik zie dat onze studenten nog altijd stages blijven lopen in kleuterscholen en dat niemand uitvalt. Zolang onze virologen zeggen dat het medisch verantwoord is, zou ik dus de kleuters naar school sturen.”

Even geen school voor kleuters, dat is toch helemaal niet zo erg? 

“Het belang van kleuteronderwijs wordt vaak onderschat. Dat zie je al in de terminologie. Vroeger hadden we het over ‘bewaarschool’. In het Engels zegt men ‘kindergarten’: alsof kleuters niet meer nodig hebben dan wat licht, water en lucht om te groeien. Dat is uiteraard niet zo. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat kleuteronderwijs, zeker voor kinderen met een moeilijke thuissituatie of kinderen met anderstalige ouders, belangrijk is. Het is hier dat ze ervaring opdoen met onze taal. Ervaring die ze daarna nodig hebben in het lager onderwijs om te leren lezen en schrijven. In die zin vind ik het vreemd dat minister Weyts, die altijd veel belang hecht aan het Nederlands, nu voorstelt om de kleuters thuis te houden. Dat is een tegenstelling die ik moeilijk kan verklaren. Zeker voor de meest kwetsbare kleuters is het belangrijk dat ze naar school kunnen. Vergeet niet dat kleuters al eens weken thuis zijn geweest, tijdens de eerste lockdown.”

Kleuteronderwijs is meer dan liedjes zingen en tekeningen maken? 

“Dat is een totaal verkeerd beeld. Tekenen, zingen en dansen – de muzische domeinen – zijn er om indrukken van de werkelijkheid te verwerken. Zeker voor kinderen. Wanneer je een kleuterklas mee op uitstap neemt naar de brandweerkazerne en hen daar eens op een brandweerwagen zet, dan moet je hen daarna niet vragen om hier een opstel over te schrijven. Neen, je zingt samen liedjes en maakt tekeningen. Als de papa’s of mama’s hen dan komen ophalen, dan kunnen ze hun knutselwerk tonen en hun verhaal vertellen. Ze zijn volop met taal bezig. En met logica: voor, achter, onder, boven. Het is zo dat ze zich ontwikkelen. Er komt ook veel zelfsturing bij kijken. Om in een kleuterklas met twintig te kunnen leven, moeten er regels gevolgd worden.”

De onderwijsbonden vinden het niet langer verantwoord voor de leerkrachten.

“De druk op de leiding van de bonden is groot. Dat begrijp ik. Maar als Koen Van Kerkhoven van de christelijke COC over leraren als ‘kanonnenvlees’ spreekt, dan jut hij de eigen troepen op. Daar waar het niet kan door het oplopend aantal besmettingen, moet er ingegrepen worden. Helemaal akkoord. Ik denk niet dat er daar iemand aan twijfelt. Een aantal kleuterscholen zijn gesloten na uitbraken. Tegelijk vind ik dat je niet langs de ene kant kan benadrukken: ‘Wij zijn een essentiële sector’, maar aan de andere kant niet thuis geven in een moeilijke situatie. Als ik alle elementen in de weegschaal leg, dan zeg ik: sluit de kleuterscholen niet te lichtzinnig.”