Snelheid in bebouwde kom in heel Vlaanderen naar 30 km/u? Peeters geen voorstander: “Zone 30 veralgemenen in onveilige straten”
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is geen voorstander van een algemene invoering van de zone 30 in de bebouwde kom. Dat zei ze donderdag in het Vlaams Parlement na een hoorzitting met verschillende experts. Als het gaat om een straat die niet veilig is voor fietsers, vindt ze wel dat er een zone 30, fietszone of schoolstraat moet worden ingericht.
Groen en Vooruit dienen in het Vlaams Parlement een voorstel van decreet in om de standaardsnelheid in de bebouwde kom in heel Vlaanderen te verlagen naar 30 km/u, zoals nu al het geval is in Brussel.
De meeste experts die donderdag werden uitgenodigd, zijn voorstander van dat idee. Onder meer Dirk Lauwers, mobiliteitsexpert van UGent en UAntwerpen, en verkeersveiligheidsinstituut Vias zien er een oplossing in om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers te laten dalen.
‘Allerlei goede redenen’
“De zone 30 wordt in steeds meer steden en gemeenten toegepast", zei Erwin Debruyne van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). "Daar zijn ook allerlei goede redenen voor, zoals de verkeersveiligheid, de horeca en aangenaam winkelen. Verschillende gemeenten zijn dan ook hard bezig met een veralgemening."
Als streefdoel voor heel Vlaanderen schuift VVSG een horizon van tien jaar naar voor. "Om het nu al overal toe te passen, lijkt ons toch wat moeilijk. Wij stellen voor om te werken met 2030 als perspectief."
Veiligere en leefbare buurten zijn voor ons de essentie in dit verhaal. Ik ben de achteruitgang van de verkeersveiligheid in Vlaanderen beu.
Gesterkt door steun
Groen en Vooruit zagen zich gesterkt door de steun van de experts. "Nu wordt de zone 30 willekeurig ingevoerd", zei Annick Lambrecht van Vooruit. "We hangen bij wijze van spreken af van de goodwill van steden en gemeenten om zones 30 te hanteren rond scholen. Verkeersveiligheid zou voor iedereen een prioriteit moeten zijn bij het mobiliteitsbeleid. Veiligere en leefbare buurten zijn voor ons de essentie in dit verhaal. Ik ben de achteruitgang van de verkeersveiligheid in Vlaanderen beu".
"Ik ben tevreden met de brede steun van de mobiliteitsexperts voor ons voorstel", zei Stijn Bex van Groen. "Van 30 kilometer per uur de norm maken in woongebieden zal een enorm positieve impact hebben op de veiligheid en leefbaarheid. We weten dankzij tal van buitenlandse steden, en sinds dit jaar ook het Brussels Gewest, dat kiezen voor een zone 30 een enorm belangrijke stap betekent richting veilige en aangename woonwijken."
Lokaal maatwerk
Toch is mobiliteitminister Peeters nog niet gewonnen voor het idee. "Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om nu al een standaardverlaging in de bebouwde kom in te voeren, ik blijf pleiten voor lokaal maatwerk", aldus de minister.
Peeters haalde een studie aan van het Nederlandse Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Daaruit blijkt dat het aantal slachtoffers weliswaar zou dalen, maar dat er ook nadelen zijn. Zo is er een minder goede doorstroming, meer sluipverkeer en talrijke grijze wegen.
De minister wil daarom eerder de kaart van betere infrastructuur trekken, om verkeerssituaties veiliger en leesbaarder te maken. "Maar waar fietsers nog steeds in een onveilige situatie zitten, is het wenselijk dat we een zone 30, een fietszone of een schoolstraat invoeren", zei Peeters.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Bestelwagen botst zonder bestuurder tegen geparkeerd voertuig in Oordegem
Oordegem -
Peeters zet drones in voor minder verkeersdoden: “Ik wil voor een echte trendbreuk zorgen”
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) finaliseert een innovatief plan - MIA oftewel "Mobiliteit Innovatief Aanpakken" - dat voor een drastische daling van het aantal verkeersdoden moet zorgen. Onder meer drones zullen ingezet worden om rijgedrag te bestuderen. Dat staat te lezen in De Zondag. -
5
Meer wegenwerken voor de verkiezingen (maar niet alleen om stemmen te ronselen)
Er zijn meer wegenwerken in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, zo bevestigt cijfermateriaal dat VRT NWS opvroeg bij de Vlaamse bouwfederatie Embuild. Maar de lokale besturen doen dat niet alleen om stemmen te ronselen. -
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Dan toch geen lage-emissiezone in Wallonië
Wallonië trekt de plannen in om vanaf 2025 van het hele gewest een lage-emissiezone (LEZ) te maken. Het Waals Parlement stemde er vrijdag unaniem mee in om het decreet terug te schroeven. -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Bé De Meyer (60) praat voor het eerst sinds ex Eddy Snelders van voyeurisme wordt beticht: “Hoe kan het dat ik nooit iets zag? Ik lig daar wakker van”
“Het is net een beerput die open is gegaan”, zegt Bé De Meyer (60), die 16 jaar lief en leed deelde met de in opspraak gekomen Eddy Snelders (65). Deze week kreeg ze een zoveelste slag in haar gezicht. Via de media vernam ze dat hij al op zijn achttiende veroordeeld werd wegens openbare zedenschennis. “Zo pijnlijk”, zegt ze. Want ook dat wist ze niet. Net zoals ze nooit heeft geweten dat Snelders jarenlang hun gezin, familie en vrienden stiekem filmde op het toilet of in de douche. “Het is precies alsof ik iemand anders heb gekend.” -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM60
ANALYSE. “Vanaf 10 juni zal plots druk gesproken worden waarover weinig gezegd is: de centenkwestie”
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM23
300 jaar oud en grond van 67 are: voor 10 euro kan dit Waalse kasteel van jou zijn (maar toch heb je een lening nodig)
In Godinne staat een indrukwekkend landhuis te wachten op een nieuwe eigenaar. Alleen, je kan het niet kopen, maar via een wedstrijd kan je het wel winnen. Voor 10 euro mag je de waarde inschatten van het pand. Om onze eigen kansen te verhogen, trokken we naar de Maasvallei waar eigenaar Valère Duchenne ons verwelkomt. “Energiekosten? Hier stook je drie keer zoveel mazout als in een gewone villa.” -
Rutten: "Komende legislatuur ruim 200 lokale mandatarissen minder”
47 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEls Martin
Eddy Goris
Jens Peeters
Karel Flanders
Maria de Haas