Direct naar artikelinhoud
NieuwsSuezkanaal

Vrijmaken vastgelopen schip in Suezkanaal zal week duren, beelden tonen hoe moeilijk operatie is

Met een graafmachine werd in eerste instantie geprobeerd de boeg van het schip vrij te graven uit de modder van de oever van het Suezkanaal. Ondertussen zijn gespecialiseerde Nederlandse ploegen ter plaatse.Beeld AFP

Het zal nog minstens tot volgende week woensdag duren om de Ever Given, het vastgelopen containerschip dat het Suezkanaal blokkeert, vrij te krijgen. Dat meldt het persagentschap Bloomberg. 

Video wordt geladen...

Er is blijkbaar meer tijd nodig om zand te baggeren om het meer dan 200.000 ton zware containerschip vrij te krijgen, aldus bronnen aan Bloomberg. Aanvankelijk werd er van uitgegaan dat de werkzaamheden maar enkele dagen zouden duren.

De Ever Given kwam eerder deze week diagonaal te liggen in het Egyptische kanaal, mogelijk door sterke wind. De zijkanten van het kanaal zijn minder diep dan de vaargeul in het midden, waardoor de voor- en achterkant vast is komen te zitten.

Een satellietbeeld toont helemaal linksboven de vastgelopen Ever Given, en tientallen andere schepen die liggen te wachten voor de ingang van het kanaal.Beeld via REUTERS

Dubbele aanpak

Het Nederlandse maritieme bedrijf Boskalis helpt via zijn dochteronderneming Smit Salvage bij het verhelpen van de opstopping. Het bedrijf mikt op een dubbele aanpak. De grond onder de boeg van het schip moet waar mogelijk worden weggegraven. Tegelijkertijd moet brandstof uit het schip worden gepompt om het vaartuig lichter te maken. Gisteren is er al een technische inspectie van de Ever Given geweest.

De eerste schepen kiezen er ondertussen voor een tocht rond Afrika te maken in plaats van door het Suezkanaal te varen. Vanwege de onduidelijkheid over hoe lang de opstopping van het kanaal nog gaat duren, kiezen sommige schepen nu voor de langere route via Kaap de Goede Hoop.

De voor- en achterkant van de Ever Given hebben zich helemaal in het zand van de oevers van het Suezkanaal geboord, waardoor er geen enkel schip meer kan passeren.Beeld AFP

Extra vaartijd

Dat zorgt voor weken extra vaartijd, met ook extra kosten en uitstoot tot gevolg. Twee tankers met vloeibaar gemaakt aardgas (lng), die vanuit de Verenigde Staten op weg zijn naar Azië, lijken nu midden op de Atlantische Oceaan van koers te zijn veranderd om via Kaap de Goede Hoop te gaan. Schepen die vastliggen in de Rode Zee zijn hun opties aan het bekijken en kunnen er ook voor kiezen om de tocht rond Afrika te gaan maken. Daardoor kan hun reistijd met wel twee weken worden verlengd.

De grote rederijen A.P. Møller-Maersk en Hapag-Lloyd zeiden eerder al dat hun containerschepen mogelijk kunnen worden omgeleid via Kaap de Goede Hoop.

Het 193 kilometer lange Suezkanaal is een van de drukste waterwegen ter wereld, goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel. Het is de belangrijkste vaarroute voor schepen tussen Azië en Europa. Ook veel olietankers uit het Midden-Oosten maken gebruik van het kanaal.

Intussen is de prijs van ruwe olie gestegen als gevolg van het vastgelopen schip. Ook voor de handel in ruwe olie is het Suezkanaal een erg belangrijke vaarroute. Een vat olie van de Noordzeesoort Brent steeg 76 cent tot 62,71 dollar. Een vat olie van de Amerikaanse soort WTI kost 59,37 dollar, of een stijging met 81 cent.