Transporteconoom over gevolgen geblokkeerd Suezkanaal: “Langer wachten op fiets of meubels, mogelijk ook hogere prijzen”
Het vrijmaken van een vastgelopen containerschip in het Suezkanaal zal nog minstens een week duren. De gevolgen daarvan zullen we ook hier merken. “Wie een fiets, auto of meubels besteld heeft, zal mogelijk langer moeten wachten”, zegt Christa Sys, die professor Maritieme Economie is aan de Universiteit Antwerpen. “Mogelijk uit het zich ook in hogere prijzen.”
Intussen liggen bijna 240 schepen - met voor miljarden euro’s aan goederen geladen - te wachten om te kunnen verder varen. “Dit zet een gigantisch domino-effect in gang”, zegt transporteconoom Christa Sys. Ze vergelijkt het met een vrachtwagen die op een drukke verkeersdag kantelt en de volledige Ring van Brussel blokkeert. “Zoiets heeft meteen grote gevolgen in ons land. Nu gebeurt iets gelijkaardig, maar dan op wereldvlak.”
Van de schepen is in de file staan, kiezen sommige ervoor om de omweg rondom Afrika te maken. Andere wachten nog even en hopen dat ze snel voort kunnen varen langs het Suezkanaal. In elk geval zullen honderden schepen met vertraging aankomen in havens. “Er zullen operationele gevolgen zijn in de havens, maar ook bijvoorbeeld op het spoor. Daarvan hoor ik nu al de eerste signalen. Al die planningen zijn in de war. En eigenlijk waren ze al in de war door de lockdowns en de coronacrisis. Dit komt er dus nog eens bij.”
Hogere prijzen
Consumenten zullen het ook voelen. “Met langere wachttijden, en mogelijk hogere prijzen”, zegt Sys. “Schepen die een omweg moeten maken, zullen meer brandstof gebruiken. De vrachttarieven voor schepen waren net gezakt, maar ik verwacht nu een knik naar boven. En de marges in de transportsector zijn zo laag, dat die extra kosten mogelijk doorgerekend worden en resulteren in hogere prijzen.”
Welke producten zitten aan boord?
Onder de schepen die in de file staan, zitten verschillende olie- en gastankers, maar ook veel grote containerschepen. “Ik weet niet exact wat er aan boord van die schepen zit”, zegt Sys. “Maar je kan verwachten dat wie een (elektrische) fiets of meubels heeft besteld, langer zal moeten wachten. Ook Toyota’s uit Japan zullen pas met vertraging aankomen.”
Verder zitten zowat alle mogelijke consumptiegoederen die vanuit Azië naar Europa komen in die schepen: speelgoed, kledij, maar ook medische producten en elektronica. “Daarnaast gaat het om zaken waar je in eerste instantie niet aan denkt”, vervolgt Sys. “Bijvoorbeeld aminozuren en vitamines voor veevoeders, en grondstoffen voor de voedings- en bouwsector of de petrochemische industrie. Mogelijk ook computerchips voor de autosector of elektronica, en daarvan zijn er al grote tekorten.”
Hoe langer het duurt om het schip los te krijgen, hoe hoger de kosten zullen oplopen. “En als een vrachtwagen kantelt, dan trek je die snel even recht”, zegt Sys. “Dat zal hier zomaar niet gaan. Je zit daar in woestijngebied, dus het is niet eenvoudig om het juiste materiaal ter plaatse te krijgen.”
Bovendien is niet zeker of het schip, eens losgetrokken, nog bruikbaar zal zijn. “Het zit met de voor- en achtersteven vast op beide oevers. Daardoor drukt het gewicht van de volledige lading nu op het midden van het schip. Dat kan schade veroorzaken. Mogelijk moet het hersteld worden voor het verder kan varen.”
Lees ook:
Bekijk ook: Schip dat Suezkanaal blokkeert, ‘tekende’ gigantische penis in Rode Zee
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM12
Crisismanager zet Van Hool voor het blok: familievete oplossen tegen maandag of de stekker gaat eruit
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
-
“Faillissement Van Hool zou Vlaanderen 18 tot 20 miljoen euro kosten”
-
Loodsen van Suezkanaal niet onbesproken: zijn zij medeoorzaak blokkade? “We noemen het Marlboro-land”
Er duiken verschillende getuigenissen op van voormalige kapiteins die denken dat er nog een andere oorzaak is van de blokkade van het Suezkanaal: de bedenkelijke reputatie van de loodsen die het scheepsverkeer moeten regelen. -
‘Kerel met graafmachine aan Suezkanaal’ heeft nu eigen Twitteraccount: “Al flink stuk uitgegraven maar het zit nog vast”
Een gigantisch containerschip blokkeert al sinds dinsdagavond het Suezkanaal in Egypte. De economische gevolgen daarvan zijn mogelijk niet te overzien - 12 procent van de wereldhandel passeert langs daar - maar intussen amuseert Twitter zich kapot met een resem memes. Een bloemlezing. -
PREMIUM353
België straks het Griekenland aan de Noordzee? Gouverneur Nationale Bank waarschuwt: “Volgende regering moét slecht nieuws brengen”
-
Gent
Drieduizend boeken van Eva Mouton zitten vast op vastgelopen schip op Suezkanaal
-
PREMIUM
Hoe één windstoot de hele wereldeconomie doet sputteren: "Als dit niet snel opgelost wordt, wordt het dramatisch”
Eén schip ligt dwars in het Suez-kanaal en de hele wereldeconomie sputtert. Het containerverkeer, dat al sinds de pandemie vierkant draait, dreigt in het honderd te lopen als de Ever Given, een gevaarte van 400 meter van 220.000 ton, tegen morgen niet vlot is getrokken. Dat zegt transporteconoom Thierry Van Elslander van UAntwerpen. “We gaan nog langer moeten wachten op onze bestellingen, en misschien worden die op termijn ook duurder.” De olieprijzen zijn nu al gestegen. -
Containerschip tekende gigantische fallus in Rode Zee voor blokkering in Suezkanaal
Het lijkt te gek om waar te zijn, maar het containerschip dat een van de belangrijkste scheepvaartroutes ter wereld blokkeert, heeft voor het zichzelf toegang verschafte tot het Suezkanaal, een penis ‘getekend’ in de Rode Zee. Dat blijkt uit gps-gegevens van websites die scheepsroutes volgen. De blokkering is pijnlijk, want het kan volgens experten nog weken duren om het schip los te trekken. -
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJoske Zeeuw
Marc Faes
Willem Piscaer
Nando Garcia Fernandez
Ives Ameel