Waar moet je een afspraak maken om te gaan winkelen? En aan welke regels moet je je houden?

Vanaf vandaag mag je in niet-essentiële winkels alleen nog langs op afspraak. Online bestellen kan uiteraard ook nog. Maar hoe gaat dat praktisch allemaal in zijn werk? Het ministerieel besluit dat in de loop van vrijdag is gepubliceerd, brengt iets meer duidelijkheid. 

Belangrijk om weten is dat je ook na vandaag nog altijd terecht kan in de essentiële winkels, en dat zonder afspraak. Dit is de lijst van die winkels:

  • voedingswinkels (nachtwinkels inbegrepen),
  • winkels voor verzorgings- en hygiëneproducten,
  • gespecialiseerde winkels met babyartikelen,
  • dierenvoedingswinkels,
  • tankstations en brandstofleveranciers,
  • apotheken,
  • kranten- en boekenwinkels,
  • telecomwinkels (behalve als ze alleen accessoires verkopen),
  • winkels voor medische hulpmiddelen,
  • doe-het-zelfwinkels,
  • tuincentra en boomkwekerijen,
  •  groothandels voor professionelen,
  • gespecialiseerde detailhandelszaken voor kledingstof, breigaren, handwerk en fournituren,
  • winkels voor schrijf- en papierwaren.

In nIet-essentiële winkels kan je alleen terecht als je goederen online besteld hebt of als je een afspraak vastgelegd hebt:

  • afhalen van bestelde goederen moet buiten de winkel gebeuren,
  • je kan als consument alleen binnen als je vooraf een tijdslot hebt gereserveerd (hoe lang op voorhand je dit moet doen, is niet gespecifieerd),
  • je mag als consument maximaal één persoon meenemen die onder hetzelfde dak woont of één knuffelcontact,
  • er worden maximaal 50 klanten binnengelaten (afhankelijk van de grootte van de zaak),
  • er wordt één klant per 10 vierkante meter toegelaten,
  • aan eventuele wachtrijen buiten de winkel moet de regel van 1,5 meter worden gerespecteerd.
De maatregelen gelden tot en met zondag 25 april. 
 
Bekijk hieronder de toelichting door Michaël Van Droogenbroeck in "Het Journaal":
Videospeler inladen...

Meest gelezen