Videospeler inladen...

BEKIJK: Winkelen op afspraak, hoe verloopt dat? Wij gingen kijken in Wijnegem Shopping Center

Wie de komende vier weken iets nodig heeft uit een niet-essentiële winkel zal eerst een afspraak moeten maken. Die maatregel is vandaag ingegaan. "Het Journaal" ging eens kijken in Wijnegem hoe dat verloopt. "Hopelijk gaan mensen er ook de voordelen van inzien."

Heel wat winkelruiten zijn de voorbije dagen getooid met een grote sticker of poster die je toeroept dat de winkel wel degelijk open is, maar dat je een afspraak moet maken. QR-codes, telefoonnummers, sociale media: winkelhouders doen er alles aan om mensen ervan te overtuigen dat ze niet te ver moeten zoeken om die afspraak geregeld te krijgen.

(Lees verder onder de foto)

VRT

Dat is natuurlijk het gevolg van de maatregel waarover het Overlegcomité woensdag besliste: winkelen in niet-essentiële winkels kan tot en met 25 april enkel nog op afspraak, met een vast tijdsslot. Die afspraak mag je overigens ook maken kort voor de je winkel binnengaat, al is het niet de bedoeling dat daardoor weer wachtrijen ontstaan. 

Verder mag je maximum met 1 knuffelcontact gaan shoppen en mag er maar 1 klant per 10 vierkante meter binnen (met een maximum van 50 voor grote winkels). Voor de volledigheid: in de "essentiële" winkels geldt die afspraakverplichting dus niet.

Wat zijn dan wel "essentiële" winkels?

  • voedingswinkels (nachtwinkels inbegrepen)
  • winkels voor verzorgings- en hygiëneproducten
  • gespecialiseerde winkels met babyartikelen
  • dierenvoedingswinkels
  • tankstations en brandstofleveranciers
  • apotheken
  • kranten- en boekenwinkels
  • telecomwinkels (behalve als ze alleen accessoires verkopen)
  • winkels voor medische hulpmiddelen
  • doe-het-zelfwinkels
  • tuincentra en boomkwekerijen
  • groothandels voor professionelen
  • gespecialiseerde detailhandelszaken voor kledingstof, breigaren, handwerk en fournituren
  • winkels voor schrijf- en papierwaren

"Rustige opstart"

Hoe verloopt dat shoppen op afspraak? Een belronde van "De ochtend" leert alvast dat zaakvoerders gemengde gevoelens hebben bij de nieuwe regels.  Sommigen hebben snel geschakeld en zien dat lonen, zo vertelt Yana Dillen van mannenkledingwinkel Cesar in Mortsel. "We zijn er zelf van geschrokken, maar we kregen via mail, Instagram en telefonisch heel wat afspraken binnen. Voor vandaag zijn we zo goed als volgeboekt."

(Lees verder onder de foto)

VRT

Toch zijn er ook heel wat winkeliers die vrezen dat de nieuwe regels een serieuze drempel vormen voor klanten. Die indruk kreeg onze ploeg van "Het Journaal" deze voormiddag ook in het Wijnegem Shopping Center. De brede gangen geven er een verlaten aanblik. "Anders kom je hier op een zaterdag en is alles bomvol", zegt klant Anne-Roze Van Bellingen. "Dan maak je er een winkeldag van. Nu gaat dat niet. Nu ga je heel gericht ergens naartoe en dan weer weg."

"Ik verwacht een rustige opstart vandaag hier in Wijnegem, maar ik hoop dat de mensen het voordeel gaan inzien van het shoppen op afspraak", zegt de general manager van Wijnegem Shopping Center Katrien Geysen. "Het is rustig, het is aangenaam en heel eenvoudig."

Begrip

In de interieurwinkel waar Brigitte Van de Velde werkt, is het voorlopig alvast geen overrompeling. Twee afspraken staan er gepland, een om 12 uur en een om 16 uur: "Op dit moment is het afwachten en kijken wij constant naar ons platform of er nog afspraken bijkomen."

Ook handelaarsfederatie Comeos spreekt van "zeer rustige winkelstraten" momenteel. "Er is weinig passage en de klanten zijn ook in de war, ze vinden de verschillende regels nogal verwarrend", zegt de woordvoerder. "In de ene winkel mogen ze met twee binnen op afspraak, in de winkel ernaast moet er geen afspraak gemaakt worden, maar mogen ze enkel alleen binnen en maximaal een halfuur. Dat is niet zo eenvoudig allemaal."

Videospeler inladen...

Er is weinig passage en de klanten zijn ook in de war, ze vinden de verschillende regels nogal verwarrend

Handelsfederatie Comeos

De baanwinkels ondervinden volgens Comeos minder last dan de winkels in de stad of die in de shoppingcentra. De klanten denken dat ze er meer kans hebben om te winkelen, omwille van de regel van maximaal 50 man, klinkt het nog.

Klanten hebben in elk geval begrip voor de situatie. "Ik heb zelf ook in de verkoop gestaan en ik vind dat toch wel triestig", reageert klant Lieve Anthonis-Lansiers. "Gaan die mensen hun werk nog kunnen houden?"

Bekijk hier de reportage in "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen