Volkswagen gaat nu zélf schade claimen vanwege het dieselschandaal, bij ex-topmannen
Volkswagen is de afgelopen jaren door tal van consumenten en beleggers aangeklaagd vanwege de sjoemelsoftware in dieselauto's. Nu draait de autofabrikant de rollen om en dient zélf een schadeclaim in. Dit tegen twee ex-topmannen van de Volkswagen Groep.
De Raad van Toezicht van Volkswagen bereidt een schadeclaim voor tegen voormalig VW-CEO Martin Winterkorn en voormalig Audi-topman Rupert Stadler, zo laat de autofabrikant weten. Om hoeveel geld het precies gaat, wordt niet duidelijk.
Na een uitgebreid juridisch onderzoek, dat al sinds 2015 loopt, het jaar waarin het schandaal aan het licht kwam, concludeert de Raad van Toezicht van Volkswagen dat zowel Winterkorn als Stadler als verantwoordelijke bestuurders hun zorgplicht volgens het ondernemingsrecht hebben geschonden. Het onderzoek richtte zich op alle leden van de Raad van Bestuur die op het moment dat Dieselgate aan het licht kwam in functie waren, maar alleen Winterkorn en Stadler zijn schuldig bevonden.
Informatie achtergehouden
Zo slaagde Winterkorn er niet in de achtergrond te verklaren van de inzet van de sjoemelsoftware, en zorgde hij er niet voor dat vragen van de Amerikaanse autoriteiten “volledig en waarheidsgetrouw” beantwoord werden. Stadler van zijn kant, liet na om ervoor te zorgen dat bekeken werd of door Audi gebouwde motoren de sjoemelsoftware bevatten.
Bij beide bestuurders gaat het erom dat ze in die situatie niet adequaat hebben gehandeld en bepaalde informatie achterhielden die van belang was voor de autoriteiten. De twee ex-toplui hebben steeds volgehouden dat ze niets verkeerds hebben gedaan. Ze moeten zich ook voor het gerecht verantwoorden.
Hoogte van de claim?
De hoogte van de claim die de mannen uiteindelijk te wachten staat, is nog niet bekend. Het ligt in de lijn der verwachting dat dat nog een langlopende juridische vete gaat opleveren. De totale schade van het Dieselgate-schandaal bedraagt inmiddels meer dan 32 miljard euro voor Volkswagen.
Eerder sprak de rechtbank in het Duitse Braunschweig Winterkorn vrij van marktmanipulatie, maar voor andere aanklachten wordt hij momenteel nog steeds vervolgd. De advocaten van Winterkorn laten volgens persbureau Reuters in een statement weten dat hij de beslissing van Volkswagen omtrent de schadevergoeding betreurt. “Winterkorn is ervan op de hoogte dat de Raad van Toezicht mogelijke claims moet onderzoeken en vaststellen. Hij zal daarom in gesprek gaan met Volkswagen AG om deze vragen op te helderen.” De advocaten van Stadler wilden geen reactie geven.
Volkswagen gaat sinds 2015 wereldwijd diep door het stof vanwege software die de Duitse fabrikant in auto’s met 1.2-, 1.6- en 2.0 TDI-motor (type EA 189) heeft geplaatst om de NOx-emissietests om de tuin te leiden. Later werden er bij diverse benzine- en dieselmotoren onregelmatigheden aangetroffen bij de CO2-uitstoot.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
-
Koersexplosie: Reddit-beleggers kopen massaal aandelen Volkswagen en dumpen Tesla
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWalter De Vuyst
Hans Bolsens
Danny De Graeve
Kristine Delacourt
mat van