De Find X3 Pro van Oppo (links) en de Mi 11 van Xiaomi (rechts)

Hoe komt het dat je smartphonemerken Xiaomi en Oppo plots in alle folders ziet verschijnen?

Xiaomi (lees "sjaumi", red.) en Oppo, twee relatief nieuwe Chinese smartphoneproducenten, zijn in ons land aan een opmars bezig. Zij proberen in het gat te springen dat die andere Chinese producent Huawei achterlaat. Die mag het Android-besturingssysteem van Google niet meer gebruiken en is daardoor voor veel mensen niet meer interessant.

Tegenwoordig kan je er niet naast kijken, als je op zoek gaat naar een smartphone. Relatief nieuwe merken zoals Xiaomi en Oppo proberen je in folders en online te verleiden met interessante toestellen en competitieve prijzen. Dat is geen toeval, beide smartphonemerken zijn, na Azië en Afrika, bezig aan een veroveringstocht in ons land. 

Succes Huawei stopte plots

Xiaomi is bij ons redelijk onbekend als het gaat over smartphones. Het merk is vooral populair in Azië waar het in verschillende landen een groot marktaandeel heeft. Europa was voor Xiaomi lange tijd niet interessant genoeg, maar voor Huawei was dat anders. De Chinese smartphonebouwer had bij ons verschillende succesvolle toestellen gelanceerd en bereikte de top in 2018, toen het goed op weg was om Samsung in te halen en de grootste ter wereld te worden.

Maar de beslissing van de voormalige Amerikaans president Donald Trump om Huawei op de zwarte lijst te zetten, veranderde alles. Hij vond dat Huawei te nauwe banden had met de Chinese overheid. Gevolg: Huawei mocht het Android-besturingssysteem – met daarbij horende apps zoals YouTube, Gmail en Google Maps – niet meer gebruiken voor zijn smartphones. Zo werden de toestellen van Huawei voor veel mensen niet meer interessant.

Opening Beneluxkantoor

Hierdoor ruiken andere spelers, zoals Xiaomi en Oppo, die wel Android mogen gebruiken, hun kans om hun eigen smartphone hier te verkopen. Xiaomi schakelde vorig jaar een versnelling hoger en opende een Beneluxkantoor in Den Haag. “Maar toen beseften we dat de Belgische en Nederlandse markt totaal anders werken en hebben we vorige maand een kantoor geopend in Brussel”, zegt Michael Cige, aankoopverantwoordelijke van Xiaomi België. 

Volgens Cige is 2020 een goed jaar geweest voor het bedrijf. En dat ziet ook marktonderzoeksbureau GfK. “Xiaomi heeft Huawei in december ingehaald als de op twee na grootste speler in ons land”, zegt Jurgen De Mesmaecker van GfK. Internationaal doet Xiaomi het eveneens behoorlijk goed. Volgens onderzoeksbureau IDC, dat bijhoudt hoeveel smartphones wereldwijd verkocht worden, is het aantal toestellen tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar – met Black Friday en de kerstperiode het belangrijkste moment om een smartphone aan de man te brengen – met maar liefst 30 procent gestegen. 

Ook Oppo is bezig aan een opmars. Het merk verkocht in het vierde kwartaal van vorig jaar wereldwijd 10,7 procent meer toestellen. De verkoop van Samsung steeg maar met 6 procent. 

Dit gaat allemaal ten koste van Huawei. Het marktaandeel van de Chinese technologiereus smelt als sneeuw voor de zon. In dezelfde periode ging de verkoop van Huawei met maar liefst 41,4 procent achteruit. Ook De Mesmaecker ziet diezelfde trend bij ons: “Huawei was heel lang een gerespecteerde speler, maar sinds het verbod boert het bedrijf achteruit.”

"We hadden al langer plannen"

Komen Oppo en Xiaomi naar België, omdat Huawei zijn toestellen niet meer kan verkopen? Dirk Pauwels, de baas van Oppo in België, vindt van niet. “We hadden al langer plannen om naar hier te komen en zijn sinds eind maart vorig jaar actief in België. Oppo werd in 2004 opgericht. Eerst waren we actief op de audiovisuele markt, maar in 2008 hebben we ons toegelegd op de smartphone.” Het feit dat dat nu samenvalt met het verlies van Huawei is volgens hem puur toeval. 

BEKIJK: In deze video legt Dirk Pauwels van Oppo uit waarom zijn bedrijf voor België heeft gekozen. 

(lees verder onder de video)

Videospeler inladen...

Ook Michael Cige van Xiaomi zegt dat zijn bedrijf al langer plannen had om naar ons land te komen. “Maar de problemen met Huawei hebben onze aanwezigheid hier in België versneld.”

"We willen kwaliteit leveren"

Zowel Xiaomi als Oppo proberen nu de Belgische consument te overtuigen met zogenoemde “flagship”-toestellen, die ze onlangs hebben gelanceerd. Dat zijn hun duurste modellen met veel snufjes. Hiermee willen ze de concurrentie aangaan met Samsung en Apple, die sinds jaar en dag synoniem staan met kwaliteitsvolle smartphones.

Xiaomi lanceerde de Mi 11 in februari.

“Het is niet toevallig dat ze met dit soort toestellen willen uitpakken”, zegt Els Bellens, technologiejournalist van Datanews. “Een merk wil met zijn dure modellen tonen wat het allemaal kan doen. Bovendien zijn de winstmarges bij de duurdere modellen ook groter.”

Oppo lanceerde de Find X3 Pro zo'n twee weken geleden.
FYSJ

Toch probeert Oppo ook in het goedkopere segment de klant te lokken. Het merk verkocht onlangs een goedkoper model in supermarkt Aldi. Volgens De Mesmaecker van GfK was dat een slimme zet om het merk bekend te maken bij het brede publiek: “Want zo gaan de mensen je leren kennen.”

We kopen minder smartphones

Een vraag die je je kan stellen is: “Waarom willen nieuwe spelers smartphones lanceren nu we minder toestellen kopen?” De verkoop van smartphones daalt al een aantal jaren, ook bij ons (zie grafiek hieronder). Maar veel smartphoneproducenten verwachten dat we de komende jaren, met de komst van het supersnelle 5G-gsm-netwerk, allemaal zullen overschakelen op nieuwe toestellen, want de huidige 4G-smartphones kan je niet verbinden met het gsm-netwerk van de toekomst. “En omdat we om de paar jaar van smartphone veranderen, verwachten de producenten dat we op termijn zullen overstappen op een nieuw toestel”, zegt Bellens. 

Cige ziet vooral een toekomst voor de slimme elektronische toestellen die ook verkocht worden door Xiaomi, zoals verlichting of luidsprekers. Hij hoopt dat de mensen die allemaal zullen kunnen bedienen met de smartphone van hetzelfde merk.

BEKIJK: In deze video legt Michael Cige uit waarom Xiaomi smartphones in ons land uitbrengt. 

(lees verder onder de video)

Videospeler inladen...

Ook Pauwels is ervan overtuigd dat er een toekomst is, maar hij ziet vooral een potentieel in 5G. 

Pauwels en Cige willen het niet met zoveel woorden zeggen, maar de reden waarom beide merken nu inzetten op België en Europa, heeft vooral te maken met het feit dat we een heel interessante markt hebben. “Je moet niet vergeten dat Xiaomi op de zwarte lijst staat in de VS. Dus daar mogen ze geen toestellen verkopen. En Oppo is daar totaal niet actief. De enige markt die voor hen interessant blijft, is dus Europa. Als je hier kan groeien, is het mooi meegenomen", zegt Bellens.

Meest gelezen