© Twitter

Eindelijk: schip dat Suezkanaal blokkeert drijft weer, maar moeilijkste deel moet nog komen

Het vastgelopen containerschip Ever Given in het Suezkanaal zit niet langer vast. Zondag mislukte nog een poging om het geblokkeerde containerschip Ever Given in het Suezkanaal los te maken. Volgens de maritieme dienstverlener Leth Agencies werd een nieuwe poging uitgesteld tot er voldoende sleepkracht ter plaatse is. Dat lijkt nu het geval te zijn.

De Ever Given werd maandagochtend omstreeks 4.30 uur plaatselijke tijd weer vrij getrokken door tien sleepboten, aldus de Suezkanaalautoriteit. De doorbraak kwam er nadat 27.000 kubieke meter zand was weggegraven rond het schip.

LEES OOK. Waarom de Ever Given zo moeilijk los te wrikken is uit het Suezkanaal: “Zomaar graven kan gevaarlijk zijn”

De Nederlandse sleepboot Alp Guard is zondagavond ter plaatse aangekomen en de Italiaanse Carlo Magno zou er tegen maandagochtend moeten zijn, zegt Leth Agencies. Volgens het bedrijf zal wellicht maandagavond een nieuwe poging worden ondernomen om het schip recht te trekken.

De Suezkanaal Autoriteit (SCA) kondigde geen uitstel aan, maar verklaarde zondag aan het begin van de avond dat de activiteiten rond de boeg van het schip werden opgevoerd. Er was gehoopt dat de hoogwaterstand ’s avonds het werk zou vergemakkelijken.

Het Suezkanaal was sinds dinsdag geblokkeerd door het 400 meter lange containerschip Ever Given. Dat schip lag diagonaal in het kanaal en zat aan de voor- en achterkant vast, omdat de zijkanten van de waterweg minder diep zijn.

Grote vreugde op het Suezkanaal nu Ever Given weer gedeeltelijk drijft. © Majd Khalifeh

Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel gaat via het Suezkanaal. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee vervoerd. Als de blokkade lange tijd zou duren, zou dat grote gevolgen hebben gehad voor de wereldhandel. Leveringsproblemen dreigen dan.

LEES OOK. Geblokkeerd Suezkanaal kost tot 10 miljard dollar per week

Het containerschip heeft bijna een week geblokkeerd gelegen op één van de belangrijkste scheepvaartroutes ter wereld, tussen Azië en Europa. Meer dan 450 schepen wachten om door het kanaal te varen. Sommige schepen kozen al de lange en dure omweg rond Afrika.

Moeilijkste deel moet nog komen

Maar de Nederlandse maritieme dienstverlener Boskalis, wiens hulp werd ingeroepen om het kanaal vrij te krijgen, waarschuwt voor euforie. De moeilijkste klus - de voorsteven van het schip loskrijgen - volgt immers nog.

In de nacht van zondag op maandag lukte het met de hulp van een zware sleepboot om de achtersteven los te krijgen, zei Boskalis-topman Peter Berdowski op de Nederlandse radio. Daarmee is de hoek van het schip zoals die vastligt van 30 graden naar 10 graden gedraaid.

Kleilaag

De moeilijkste klus is echter het loskrijgen van de voorsteven. Die zit vast als een “walvis op het strand” en het wordt een hels karwei om die over de kleilaag heen te schuiven.

Later op maandagmorgen arriveert een tweede zware sleepboot om met trekkracht het schip helemaal los te krijgen. Daarbij zal er met grote kracht water onder het schip worden gespoten om zand en klei weg te spoelen.

Als het niet lukt om op deze manier de voorkant van het schip vrij te krijgen, dan zullen er mogelijk containers van de voorkant van het schip afgetakeld moeten worden. Dat zou een monsterklus worden, omdat dit midden in de woestijn moet gebeuren, waarbij de harde wind in het nadeel van de operatie is.

Een woordvoerder van Shoei Kisen, de Japanse eigenaar van de Ever Given, zei maandagochtend dat het schip “gedraaid” is, maar nog niet drijft. En volgens de Suezkanaal-autoriteit werd het schip voor 80 procent “in de goede richting” gelegd. Daarbij kwam de achtersteven op 102 meter van de oever te liggen, waar dat eerder maar 4 meter was, zegt de autoriteit.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer