Vastgelopen containerschip Suezkanaal helemaal los, scheepsverkeer weer op gang
Het containerschip Ever Given, dat het Suezkanaal bijna een week blokkeerde, is volledig los en opnieuw in beweging. Nadat vanochtend de achtersteven van het schip loskwam, is nu ook de voorkant los. Hoewel het scheepvaartverkeer er weer op gang komt, kan het nog dagen duren voordat de file bij het kanaal opgelost is, aldus de Suezkanaalautoriteit.
Het schip, eigendom van een Japanse reder maar varend in dienst van een Taiwanees bedrijf, behoort tot de grootste containerschepen ter wereld met een lengte van 400 meter en een breedte van bijna 60 meter. Daardoor is het erg gevoelig voor zijwind. Toen het schip gedraaid lag, lag het tegen beide oevers van het kanaal. Gevolg: bijna een week lang kon geen enkel ander schip nog door. Meer dan 400 andere gevaartes belandden hierdoor in de file.
Deze namiddag omstreeks 15.05 uur werd de Ever Given eindelijk losgemaakt. Het gespecialiseerde Nederlandse bedrijf Smit Salvage, onderdeel van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis, was betrokken bij de operatie. Daarbij werd gebaggerd en werden elf gewone sleepboten en twee krachtige zeesleepboten ingezet.
In totaal haalden de baggeraars ongeveer 30.000 kubieke meter zand weg om het schip vrij te maken. De losgekomen containerreus zette vervolgens koers naar het Grote Bittermeer in Egypte voor technische controles, meldde Leth Agencies op Twitter.
De autoriteiten zullen nu ook onderzoeken wat de oorzaak was van het incident. Het schip raakte uit koers tijdens een zandstorm met hoge windsnelheden, maar mogelijk speelden ook technische of menselijke fouten een rol. Wanneer het schip zijn tocht naar Rotterdam kan voortzetten, is nog niet duidelijk.
Ooggetuigen meldden aan persbureau Reuters dat het schip op eigen kracht kon varen nadat het was losgetrokken, maar volgens berger Boskalis werd de Ever Given weggesleept. Verschillende media meldden dat een hevige windstoot en hoogtij geholpen zouden hebben bij het vrijkomen van het schip.
Volgens Boskalis-topman Peter Berdowski zat het “eenvoudigste” werk in het Suezkanaal er vanochtend op, nadat de achtersteven van het schip uit de klei werd getrokken. Dat lukte omdat sinds vanmorgen een zware zeesleepboot was ingezet bij het trekwerk in het kanaal.
Later arriveerde een tweede zeesleper die vooral aan de neus van het schip trok om die voorzichtig weer richting de vaargeul te loodsen. Voorzichtig, want als er te veel trekkracht werd gebruikt kon het schip ook kapot gaan. Berdowski vergeleek die operatie met het terugzetten van een aangespoelde walvis in zee: “We moeten het schip echt over die laag zand en klei naar het water schuiven.”
Dat was volgens de topman de échte uitdaging in het belangrijke handelskanaal in Egypte. Temeer omdat het enorm veel trekkracht vergt. De twee zeeslepers die Boskalis liet komen, kunnen samen zo’n 400 ton verstouwen.
Kostprijs van lange file
De 224.000 ton wegende Ever Given liep dinsdag (23/03) vast in het Suezkanaal en lag dagenlang dwars over de belangrijke vaarroute voor scheepsverkeer tussen Azië en Europa. Door de opstopping ontstond een enorme file aan wachtende schepen aan beide kanten van het Suezkanaal. Bij de laatste telling zaten meer dan 400 schepen vast.
Het verkeer in het Suezkanaal kan nu weer hernemen, maar volgens de Deense rederij Maersk kan het nog zes dagen duren vooraleer alle schepen vertrokken zijn. De Suezkanaalautoriteit schat dan weer dat er zeker drie dagen mee gemoeid zijn om de 437 wachtende schepen door het kanaal te loodsen.
Een dure grap als je weet dat Egypte tussen de 12 en 14 miljoen dollar (tussen de 10,2 en 12 miljoen euro) verliest per dag dat het kanaal afgesloten is. Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel loopt via het Suezkanaal. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar (8,5 miljard euro) aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee geloodst.
Een lange blokkade kan grote gevolgen hebben voor de wereldhandel, met bijvoorbeeld leveringsproblemen voor winkels en tekorten van bepaalde goederen in de industrie. Volgens het maritieme databedrijf Lloyd’s List is er door de blokkade een kleine 8,2 miljard euro aan goederen per dag tegengehouden.
Verzekeraar Allianz schatte dat elke dag van vertraging de wereldhandel tussen de 6 en 10 miljard dollar kost. Dat beseft de lokale bevolking (gelukkig) niet. “Ze zien dat er extra politieagenten aanwezig zijn, maar welke impact dit heeft op het wereldwijde kapitalisme beseffen ze niet", reageerde correspondent Joost Scheffers bij HLN Live.
Sommige rederijen kozen er vanwege de blokkade voor hun schepen om te laten varen rond de Zuid-Afrikaanse Kaap de Goede Hoop. Onder meer containervervoerders Maersk en CMA GGM namen dat besluit om de blokkade te omzeilen.
Lees ook:
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
G7 dicht bij akkoord over sluiting kolencentrales, zegt AFP
De energieministers van de G7 zijn dicht bij een akkoord om in de eerste helft van 2030 kolencentrales te sluiten. Dat meldt het Franse persbureau AFP op basis van ingewijden. De Verenigde Naties waarschuwden de G7 bij een tweedaagse bijeenkomst in Turijn dat “excuses” voor het niet nemen van gedurfde maatregelen op het gebied van klimaatverandering “niet acceptabel” zijn. -
Londen wil dit jaar nog 5.700 migranten naar Rwanda sturen
De Britse regering wil tegen het einde van het jaar een al geïdentificeerde groep van 5.700 asielzoekers naar Rwanda overbrengen. Dat zegt de regering dinsdag. Vorige dinsdag keurde het parlement een omstreden wet goed die migranten moet ontmoedigen om de gevaarlijke oversteek van het Kanaal te wagen. -
-
KIJK. Amerikaanse leerling slaat tot twee keer toe leerkracht vol in het gezicht, die op haar beurt ijzig kalm blijft
-
PREMIUM
Hoe een Vlaamse baggeraar de vaarcapaciteit op het Suezkanaal verdubbelde
Dat het Panamese cargoschip ‘Ever Given’ het Suezkanaal blokkeert is deels te wijten aan een zandstorm, maar dat een mastodont van 400 meter überhaupt door die vaargeul kan, is (voor een groot deel) te danken aan een Vlaamse baggeraar. DEME baggerde in 2015 in een recordtijd een tweede vaargeul waardoor de vaarcapaciteit op het kanaal verdubbelde. -
1
Belg (46) “zeer ernstig” gewond bij val tijdens wandeling op rotsen aan Spaanse Costa Blanca
Een 46-jarige Belg is in Spanje met zwaargewond naar een ziekenhuis gebracht als gevolg van een valpartij tijdens een wandeling op de rotsen aan de Costa Blanca. De man raakte volgens Spaanse media “zeer ernstig” gewond aan het hoofd en de borststreek. -
PREMIUM
Colruyt, Mediamarkt, H&M en Ikea getroffen door Suez-crisis, maar hoe groot is de impact?
-
KIJK. Gewapende dieven proberen winkel te overvallen, maar moedige uitbater kan hen in val lokken
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
“Tikkende tijdbom”: vandaag nieuwe poging om containerreus in Suezkanaal vlot te trekken
Sleepboten hebben het vastgelopen containerschip dat het Suezkanaal blokkeert gisteren al 30 meter kunnen doen opschuiven naar het noorden (zijn vaarrichting). Egyptische media meldden gisteravond dat er positieve indicaties waren dat de Ever Given bij hoog water zou kunnen worden vlotgetrokken, maar dat lukte niet. Vanmorgen wordt een nieuwe poging ondernomen. Het schip strandde onderweg van China naar Rotterdam. -
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging