Vastgelopen containerschip Suezkanaal helemaal los, scheepsverkeer weer op gang
Het containerschip Ever Given, dat het Suezkanaal bijna een week blokkeerde, is volledig los en opnieuw in beweging. Nadat vanochtend de achtersteven van het schip loskwam, is nu ook de voorkant los. Hoewel het scheepvaartverkeer er weer op gang komt, kan het nog dagen duren voordat de file bij het kanaal opgelost is, aldus de Suezkanaalautoriteit.
Het schip, eigendom van een Japanse reder maar varend in dienst van een Taiwanees bedrijf, behoort tot de grootste containerschepen ter wereld met een lengte van 400 meter en een breedte van bijna 60 meter. Daardoor is het erg gevoelig voor zijwind. Toen het schip gedraaid lag, lag het tegen beide oevers van het kanaal. Gevolg: bijna een week lang kon geen enkel ander schip nog door. Meer dan 400 andere gevaartes belandden hierdoor in de file.
Deze namiddag omstreeks 15.05 uur werd de Ever Given eindelijk losgemaakt. Het gespecialiseerde Nederlandse bedrijf Smit Salvage, onderdeel van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis, was betrokken bij de operatie. Daarbij werd gebaggerd en werden elf gewone sleepboten en twee krachtige zeesleepboten ingezet.
In totaal haalden de baggeraars ongeveer 30.000 kubieke meter zand weg om het schip vrij te maken. De losgekomen containerreus zette vervolgens koers naar het Grote Bittermeer in Egypte voor technische controles, meldde Leth Agencies op Twitter.
De autoriteiten zullen nu ook onderzoeken wat de oorzaak was van het incident. Het schip raakte uit koers tijdens een zandstorm met hoge windsnelheden, maar mogelijk speelden ook technische of menselijke fouten een rol. Wanneer het schip zijn tocht naar Rotterdam kan voortzetten, is nog niet duidelijk.
Ooggetuigen meldden aan persbureau Reuters dat het schip op eigen kracht kon varen nadat het was losgetrokken, maar volgens berger Boskalis werd de Ever Given weggesleept. Verschillende media meldden dat een hevige windstoot en hoogtij geholpen zouden hebben bij het vrijkomen van het schip.
Volgens Boskalis-topman Peter Berdowski zat het “eenvoudigste” werk in het Suezkanaal er vanochtend op, nadat de achtersteven van het schip uit de klei werd getrokken. Dat lukte omdat sinds vanmorgen een zware zeesleepboot was ingezet bij het trekwerk in het kanaal.
Later arriveerde een tweede zeesleper die vooral aan de neus van het schip trok om die voorzichtig weer richting de vaargeul te loodsen. Voorzichtig, want als er te veel trekkracht werd gebruikt kon het schip ook kapot gaan. Berdowski vergeleek die operatie met het terugzetten van een aangespoelde walvis in zee: “We moeten het schip echt over die laag zand en klei naar het water schuiven.”
Dat was volgens de topman de échte uitdaging in het belangrijke handelskanaal in Egypte. Temeer omdat het enorm veel trekkracht vergt. De twee zeeslepers die Boskalis liet komen, kunnen samen zo’n 400 ton verstouwen.
Kostprijs van lange file
De 224.000 ton wegende Ever Given liep dinsdag (23/03) vast in het Suezkanaal en lag dagenlang dwars over de belangrijke vaarroute voor scheepsverkeer tussen Azië en Europa. Door de opstopping ontstond een enorme file aan wachtende schepen aan beide kanten van het Suezkanaal. Bij de laatste telling zaten meer dan 400 schepen vast.
Het verkeer in het Suezkanaal kan nu weer hernemen, maar volgens de Deense rederij Maersk kan het nog zes dagen duren vooraleer alle schepen vertrokken zijn. De Suezkanaalautoriteit schat dan weer dat er zeker drie dagen mee gemoeid zijn om de 437 wachtende schepen door het kanaal te loodsen.
Een dure grap als je weet dat Egypte tussen de 12 en 14 miljoen dollar (tussen de 10,2 en 12 miljoen euro) verliest per dag dat het kanaal afgesloten is. Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel loopt via het Suezkanaal. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar (8,5 miljard euro) aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee geloodst.
Een lange blokkade kan grote gevolgen hebben voor de wereldhandel, met bijvoorbeeld leveringsproblemen voor winkels en tekorten van bepaalde goederen in de industrie. Volgens het maritieme databedrijf Lloyd’s List is er door de blokkade een kleine 8,2 miljard euro aan goederen per dag tegengehouden.
Verzekeraar Allianz schatte dat elke dag van vertraging de wereldhandel tussen de 6 en 10 miljard dollar kost. Dat beseft de lokale bevolking (gelukkig) niet. “Ze zien dat er extra politieagenten aanwezig zijn, maar welke impact dit heeft op het wereldwijde kapitalisme beseffen ze niet", reageerde correspondent Joost Scheffers bij HLN Live.
Sommige rederijen kozen er vanwege de blokkade voor hun schepen om te laten varen rond de Zuid-Afrikaanse Kaap de Goede Hoop. Onder meer containervervoerders Maersk en CMA GGM namen dat besluit om de blokkade te omzeilen.
Lees ook:
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
PREMIUM
Colruyt, Mediamarkt, H&M en Ikea getroffen door Suez-crisis, maar hoe groot is de impact?
Het containerschip dat het Suez-kanaal blokkeert, zal niet meteen voor lege vakken in de winkelrekken zorgen. Dat leert een rondvraag bij enkele grote ketens. De Colruyt-groep, Ikea, H&M en Mediamarkt weten nu al dat bepaalde leveringen twee tot drie weken vertraging zullen oplopen, maar dat kan hun voorraad voorlopig aan. Omdat de winkels vanaf zaterdag in semi-lockdown gaan, zal die voorraad ook minder snel slinken dan normaal. Ook online-winkel Zalando voorspelt de komende dagen geen problemen voor de klant. -
Duizenden Spanjaarden komen op straat voor aanblijven premier Sánchez
Duizenden mensen zijn zondag in Spanje de straat opgegaan om te betogen voor het aanblijven van de Spaanse premier Pedro Sánchez. In Madrid droegen demonstranten borden met slogans als “Sánchez, ga door” en “Geef niet op”. Ook in andere steden in het land kwamen zijn aanhangers hun steun betuigen. -
-
Werkzaamheden bij loskrijgen schip in Suezkanaal gaan door: containers worden gelost om gewicht te verminderen
-
PREMIUM
Hoe een Vlaamse baggeraar de vaarcapaciteit op het Suezkanaal verdubbelde
Dat het Panamese cargoschip ‘Ever Given’ het Suezkanaal blokkeert is deels te wijten aan een zandstorm, maar dat een mastodont van 400 meter überhaupt door die vaargeul kan, is (voor een groot deel) te danken aan een Vlaamse baggeraar. DEME baggerde in 2015 in een recordtijd een tweede vaargeul waardoor de vaarcapaciteit op het kanaal verdubbelde. -
Hamburgse prostituees krijgen gedenksteen in kader van historische herdenking Holocaust
Sekswerkers uit het Duitse St. Pauli, een wijk in Hamburg, krijgen eindelijk gehoor naar hun vraag over een herdenkingsplaats. Het streefdoel was “een waardige herinnering” aan de vrouwen die onder het bewind van Adolf Hitler als ‘perverselingen’ werden vastgehouden door de nazi’s. Dat schrijft ‘The Guardian’. -
“Tikkende tijdbom”: vandaag nieuwe poging om containerreus in Suezkanaal vlot te trekken
-
5
Deze prachtige Griekse villa blijkt in werkelijkheid schuilplaats van Eenheid 29155, een berucht moordcommando van Poetin
-
Recordtemperatuur gemeten in Myanmar: kwik stijgt tot 48,2 graden
Myanmar heeft deze maand een temperatuur van 48,2 graden Celsius gemeten, dat is de hoogste temperatuur sinds het begin van de metingen in het land 56 jaar geleden. Dat maakte het nationale weerinstituut bekend. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Na Duitse en Franse krant, volgt nu ook Financial Times: Londense krant sluit overeenkomst met ChatGPT