"Elektrische auto's gebruiken minder grondstoffen dan wagens met verbrandingsmotor"
HLN DriveElektrische wagens mogen dan wel geen CO2 uitstoten wanneer ze rijden, maar de fabricatie ervan kost wel meer grondstoffen, is een vaak gehoord argument tegen de EV. Al blijkt dat volgens Transport & Environment niet te kloppen. HLN Drive bekeek het rapport van naderbij.
Transport & Environment (T&E) onderzocht de hoeveelheid grondstoffen die nodig is om batterijen voor elektrische auto’s te maken, nu en in de toekomst - rekening houdend met veranderingen in productieprocessen en recyclage. De studie vergelijkt dit met de grondstoffen die nodig zijn om een auto op fossiele brandstoffen te laten rijden. Conclusie: batterijen voor elektrische auto’s vergen aanzienlijk minder grondstoffen, vooral door de recyclage van de batterijen.
T&E berekende hoeveel grondstoffen verloren gaan, en dus niet teruggewonnen kunnen worden, tijdens de levensduur van een elektrisch voertuig. De onderzoekers hielden daarbij rekening met de recyclage van batterijcellen en met het feit dat het grootste deel van de metaalinhoud ervan wordt gerecycleerd. Zo pakt Nissan er bijvoorbeeld uit dat de Amsterdam Arena, de thuisbasis van voetbalclub Ajax Amsterdam, energie opslaat in gerecycleerde batterijen van Nissan Leafs.
Recyclage EV-batterijen in 2030
Tegen 2030 moet 70% van de EV-batterijen ingezameld worden. Dat zou betekenen dat 30 kg aan materiaal (nog) niet wordt ingezameld. Ter vergelijking: het gewicht van de benzine of diesel die verbruikt wordt tijdens de gemiddelde levensduur van een klassieke wagen is ongeveer 300 tot 400 keer groter. Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde auto met verbrandingsmotor bijna 17.000 liter benzine, wat overeenkomt met een stapel olievaten van 90 meter hoog.
Europa zelfvoorzienend
Bovendien komen de grondstoffen voor batterijen in een recyclagecircuit terecht. Dat heeft als voordeel dat Europa binnenkort zelfvoorzienend wordt voor haar batterijenproductie, zeker wanneer de wetgeving hiervoor verbeterd wordt. In ons land worden bijvoorbeeld al batterijen voor EV’s geproduceerd, bijvoorbeeld voor de Volvo XC40 Recharge in Gent. En wat recyclage betreft: in 2018 sloot Umicore een alliantie met BMW om de batterijen van haar elektrische modellen – op dit moment de i3 en iX3 – te recycleren.
“Het voorstel van de Europese Commissie voor de allereerste duurzame batterijwetgeving ter wereld kan batterijen nog schoner maken dan vandaag en ervoor zorgen dat de herkomst ervan ethisch en milieuverantwoord is én ze in hoge mate recycleerbaar zijn. Dat is nodig om van elektrische wagens een duurzame oplossing te maken. Het is nu aan de leden van het Europees Parlement en de regeringen van de EU om het eens te worden over een ambitieuze en toekomstbestendige wetgeving die de ontwikkeling van een concurrerende en duurzame Europese batterij-industrie zal stimuleren”, lezen we op de website van de Bond Beter Leefmilieu, die het rapport mee naar buiten bracht.
Een elektrische wagen aanschaffen? Bekijk hier het aanbod op HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico