Op twintig kilometer wegen in Mechelen is er vandaag al trajectcontrole. ©  Marc Herremans

Vanaf Pasen GAS-boetes voor te snel rijden in Mechelse zones 30 en 50

Mechelen -

De stad Mechelen sanctioneert snelheidsovertredingen in de zones 30 en 50 vanaf Pasen met een GAS-boete. Ze is een van de eerste Vlaamse steden die ze op deze manier afhandelt. Daardoor komt het geld van de boetes ook in de stadskas terecht.

Sinds februari dit jaar biedt de wetgever lokale besturen de mogelijkheid om administratieve geldboetes vast te leggen voor beperkte snelheidsovertredingen. Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) was als burgemeester een groot pleitbezorger van die nieuwe aanpak. Het mag dus niet verbazen dat de Dijlestad een van de eerste is die het decreet in de praktijk omzet. Dat heeft de gemeenteraad maandagavond beslist. De voltallige oppositie heeft zich onthouden.

Mechelen is een van de steden die zwaar investeerde in trajectcontrole. Sinds 2017 is twintig kilometer wegen hiermee uitgerust. “Op die assen hebben we gezien dat er vrij snel een ander rijgedrag ontstond, met minder overtredingen en meer discipline. Onze eerste bezorgdheid blijft natuurlijk de veiligheid van de Mechelaar, maar het lijkt ons niet meer dan logisch dat ook de boetes voor overtredingen lokaal worden geïnd”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+).

4,3 tot 9,8 miljoen euro per jaar

De nieuwe GAS-boete bedraagt 53 euro voor de eerste tien kilometer per uur boven de toegestane maximumsnelheid. Binnen de bebouwde kom, in een zone 30, in een schoolomgeving of in een (woon)erf komt daar boven de tien kilometer telkens 11 euro bij voor elke kilometer te veel. In alle andere situaties is dat telkens zes euro per kilometer. “Dit zijn de dezelfde bedragen als voor de depenalisering”, luidt het. Zware snelheidsovertredingen met meer dan twintig kilometer per uur worden nog altijd strafrechtelijk vervolgd.

Het innen van de boetes moet de stadskas jaarlijks 4,3 tot 9,8 miljoen euro opleveren. Die nieuwe inkomsten wil de stad aanwenden voor structurele investeringen en verbeteringen in het lokaal mobiliteits- en veiligheidsbeleid. (svh)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER