Archieffoto

Stad Mechelen schrijft voortaan zelf GAS-boetes uit voor snelheidsovertredingen

De Vlaamse decreetgever heeft steden en gemeenten het recht gegeven om vanaf februari zelf GAS-boetes uit te schrijven voor snelheidsovertredingen. Mechelen gaat dat doen vanaf zondag 4 april. Voordeel is dat het geld van de GAS-boete terechtkomt in de stadskas en niet naar de Vlaamse overheid gaat. De stad kan dat geïnde geld dan prioritair uitgeven aan projecten die zij belangrijk vindt, zoals verkeersveiligheid.

Sinds februari mogen steden en gemeenten zelf GAS-boetes uitschrijven. Steden en gemeenten mochten dat al voor verschillende andere overtredingen zoals sluikstorten of geluidsoverlast, maar voor verkeersovertredingen is het nieuw.

Waarom dat als stad of gemeente doen in plaats van het over te laten aan de politie?

De steden en gemeenten kunnen zo zelf bepalen welke problemen ze prioritair gaan aanpakken want sommige problemen zijn voor het parket niet altijd een prioriteit. 

De inkomsten van de boetes gingen al die tijd ook naar Vlaanderen. Doordat de gemeente of stad nu zelf de GAS-boete uitschrijft, kan ze het geld ook zelf innen. De gemeente kan dat geld dan zelf prioritair inzetten voor zaken die ze belangrijk vindt, zoals het aanleggen van verkeersveiligere straten of voor het installeren van trajectcontroles.

Wat verandert er voor de burger?

Voor de burgers verandert er eigenlijk niets. Ze kunnen ook nog altijd bezwaar indienen, als ze niet akkoord gaan met de GAS-boete. De boetes zullen ook niet hoger zijn dan wanneer ze door de politie worden uitgeschreven.

Het grote verschil is dus dat de inkomsten voor de gemeente zijn die de boetes uitschrijft in plaats van dat dat geld naar Vlaanderen vloeit.

Gaat de stad Mechelen nu vaker boetes uitschrijven?

"De Mechelaar vindt verkeersagressie en overdreven snelheid een van de belangrijkste problemen in zijn buurt, blijkt uit de recentste Veiligheidsbarometer van de stad", zegt burgemeester Alexander Vandersmissen (Open VLD) bij Radio 2 Antwerpen in Start Je Dag.

"Daarom heeft de stad ingezet op trajectcontroles. Momenteel is er al 20 km weg daarmee uitgerust. In de toekomst willen we nog meer trajectcontroles uitrollen om het probleem van overdreven snelheid aan te pakken. De impact op de leefkwaliteit van een buurt is aanzienlijk. Zo rijdt gemiddeld 8 % te snel maar bij stukken weg met trajectcontrole daalt dat tot 1 %, blijkt uit onderzoek. Wij stellen ons dan ook constant de vraag of we een trajectcontrole moeten instellen of de straatinfrastructuur moeten aanpassen of nog iets anders. Zulke zaken wegen wij als stad constant af", zegt burgemeester Alexander Vandersmissen.

"Verkeersveiligheid is een probleem in heel veel steden en gemeenten. Als steden en gemeenten zelf aan de slag gaan om de straten veiliger te maken, is het ook logisch dat het geld geïnd door de boetes meteen in handen komt van die steden en gemeenten en niet in die van de Vlaamse overheid", besluit Vandersmissen nog.

Meest gelezen