Helft van LGBTQ+-gemeenschap durft niet te kiezen voor hun favoriete kapsel uit angst voor vooroordelen
“Ik durfde niet te vragen om het kapsel dat ik écht wou.” Het is iets waar veel trans en non-binaire mensen mee worstelen als ze naar de kapper gaan. En dat is méér dan jammer, want je haren zijn juist een belangrijk onderdeel van genderexpressie. Dat maakt Pantene bekend op de Internationale dag van Transgendervisibiliteit.
In een ideale wereld is iedereen gelijk en voelen we ons allemaal vrij om onszelf te zijn. Jammer genoeg zijn we daar nog niet. Dat blijkt uit een rondvraag van Pantene, een merk dat haarverzorgingsproducten verkoopt, en KLIQ, een vzw dat werkt rond gender- en seksuele diversiteit.
Via de socialemediakanalen van KLIQ werd een enquête verspreid. De respondenten gaven een duidelijke boodschap door: ons land is niet zo'n goede bondgenoot voor de LGBTQ+-gemeenschap. De Belgische maatschappij kreeg een schamele 5,7 op 10 voor de aanvaarding van die community. De grootste uitdagingen zijn een gebrek aan kennis van genderdiversiteit, stereotypes en een gebrek aan representatie.
Stress bij de kapper
Trans en non-binaire personen geven ook aan dat ze nog elke dag met genderstereotypen geconfronteerd worden. Zo werd 50 procent van de respondenten bij de kapper minstens een keer misgenderd of met de foute voornaamwoorden aangesproken. Een even grote groep zegt zelfs dat hun kapsel geen keuze is, aangezien ze zich beoordeeld voelen door hun omgeving, hoewel acht op de tien zeggen dat hun haar belangrijk is in hun genderexpressie.
Zes op de tien mensen ervaren zelfs stress bij de kapper en 52,3 procent voelt zich kwetsbaar. Dat is iets wat kapster Jitske Van de Veire herkent. “Wij hebben veel klanten die zich niet als cisgender (iemand van wie de genderidentiteit overeenkomt met het geboortegeslacht, ndvdr.) identificeren. Het is dus heel belangrijk dat wij als kapper daarmee om weten te gaan, vooral omdat haar vaak een vorm van zelfexpressie is”, legt Jitske uit. “Ik wil dat wij 100 procent toegankelijk zijn voor iedereen. Ik wil dat iedereen zich welkom voelt in mijn stoel.”
Om genderstereotypen te doorbreken, lanceert Pantene de campagne ‘Hair Has No Gender’. “Wij staan achter trans en non-binaire personen in hun zoektocht naar het perfecte kapsel in hun genderexpressie”, aldus Mickael Mugico, Brand Marketing Director Pantene bij P&G. Het doel van het project: de LGBTQ+-gemeenschap meer zichtbaarheid geven. “Representatie leidt namelijk tot aanvaarding en dat is tenslotte het einddoel.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoe ‘train’ je je haar om minder snel vet te worden?
-
Frankrijk wil mensen die bij Shein shoppen een boete laten betalen
Koop je een jurk van 10 euro bij Shein? Dan wil Frankrijk dat je 5 euro belasting betaalt. Ook reclame voor ‘ultra fast fashion’ zullen ze er wellicht verbieden. Het is de eerste keer dat een land zulke concrete stappen zet. Volgt België straks ook? Bij duurzaamheidsplatform COSH! zijn ze sceptisch: “Volgens mij zal er ook een soort side business ontstaan.” -
PREMIUM
Wat lgbtq’ers zoal naar het hoofd geslingerd krijgen: “Een homostel met kinderen, dat is erover, zeggen ze dan”
Het nieuws over de moord op de homoseksuele David, afgelopen weekend, gaat als een schokgolf door het land. Uitgescholden en bespuwd worden, of zelfs een klap in het gezicht: De Morgen laat zeven lgbtq’ers aan het woord die vaker dan hen lief is het slachtoffer zijn van homohaat. -
-
Van kaaklijn om U tegen te zeggen tot ‘hunter eyes’: hoe onschuldig is ‘looksmaxxing’, de nieuwe online trend voor jongemannen?
-
Tepels, trenchcoats en tijdloze elegantie: deze trends van op de catwalks zal je ook echt willen dragen
Dé modemaand van het voorjaar begon in New York, ging naar Madrid, Londen en Milaan en eindigde gisteren officieel met Paris Fashion Week. Het doel: ons een glimp geven van de mode voor de komende herfst en winter. Van de terugkeer van 'boho chic’ tot veel bloot, tepels en fel benadrukte tailles: moderedacteur David Devriendt overloopt de trends die je wil onthouden. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
PREMIUMShowbizz
Q-dj Jana De Wilde over haar coming-out als trans persoon: "Ik walgde van mijn eigen lichaam"
-
PREMIUM2
Nu zelfs coureurs, voetballers én acteurs er één dragen: zo werd het iconische ‘honkbaljasje’ weer hip
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Een mode-icoon op 102-jarige leeftijd, doet iemand het Iris Apfel ooit nog na? Zo zag haar extreme garderobe eruit
Interieurontwerpster. Modeontwerpster. Model. Stijlicoon. De Amerikaanse Iris Apfel (102) was veel dingen tijdens haar lange leven. Dit weekend overleed ze. Mode-expert David Devriendt beschrijft hoe de flamboyante dame zelfs met grijze haren en rimpels une grande dame bleef in de wereld van de fashionista’s en influencers. “Dankzij haar is mode vandaag een pak diverser.” -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?