Direct naar artikelinhoud
NieuwsContactonderzoek

Contactonderzoek kost Vlaming 330.000 euro per dag

Contactonderzoek kost Vlaming 330.000 euro per dag
Beeld Tim Dirven

Het contactonderzoek heeft de Vlaamse belastingbetaler tussen mei vorig jaar en eind januari 63,5 miljoen euro gekost. Dat berichten De Standaard, Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen woensdag op basis van het nieuwste financiële verslag van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Het contactonderzoek kost ons nog altijd zowat 330.000 euro per dag, 285.000 euro daarvan gaat naar de callcenters.

en

Wie de cijfers van eind januari tegen het licht houdt, merkt bovendien dat op dat moment zowat 740 bellers dagelijks amper 3.000 telefoontjes deden. Dat zijn er omgerekend amper vier per persoon. In totaal zijn dat evenveel telefoontjes als eind september vorig jaar, alleen gebeurden die toen door 360 callcentermedewerkers.

Oppositiepartij Vooruit stelt zich vragen bij die cijfers, vooral omdat de capaciteit in december en ­januari nauwelijks ­verminderd werd. Onbegrijpelijk, klinkt het. ­Zeker als je weet dat de callcentermedewerkers in die periode amper een handvol telefoontjes per dag moesten doen.

Intussen stijgen de ­besmettingscijfers opnieuw en moeten er ook meer telefoons gebeuren. De Vlaamse regering besliste daarom om zo snel mogelijk weer meer contactonderzoekers in te zetten.

‘Niet 3.000, maar 7.000'

In een reactie aan Belga geeft Joris Moonens, woordvoerder van het Agentschap Zorg en Gezondheid, wat meer duiding bij het artikel dat in verschillende kranten verscheen. Volgens Moonens werden er eind januari dagelijks meer dan 7.000 oproepen uitgevoerd, een cijfer dat dus meer dan dubbel zo hoog ligt als het cijfer waarvan sprake in het artikel. “Bovendien opteren we ervoor om in relatief luwere periodes altijd een zekere overcapaciteit te hebben. Op die manier kunnen we mee als de cijfers exponentieel stijgen, want je kunt natuurlijk nooit zo snel nieuw gekwalificeerd personeel aanwerven”, aldus Moonens. “Dat is een bewuste keuze en is ook altijd zo gecommuniceerd.”

Na het lichtjes afbouwen van het personeelsbestand de voorbije weken, worden nu opnieuw tien procent extra medewerkers aangeworven om de piek in de coronacijfers op te vangen, voegt hij er nog aan toe.