Direct naar artikelinhoud
UpdateDrukte

NMBS roept opnieuw op: ‘Ga niet met de trein naar kust’, voorlopig geen sprake van overrompeling

Een volle trein in Brugge gisteren.Beeld Wouter Van Vooren

We worden getrakteerd op stralende lentedagen en zoals vanouds lokt dat heel wat dagjesmensen naar de kust. De NMBS roept echter opnieuw op om niet met de trein naar de kust te sporen, na de drukte in de stations van gisteren. Vandaag lijkt het voorlopig mee te vallen met de drukte.

Voor de tweede dag op rij zullen de temperaturen zomers aanvoelen. Dinsdag zorgde dat voor een stormloop richting kust. Het resultaat: overvolle treinen richting zee en wachtrijen in stations. Beelden die je in coronatijden liever niet ziet. De regel waarbij treinreizigers richting kust verplicht aan het raam moeten zitten, is bovendien pas geldig vanaf zaterdag.

“Door het mooie weer wordt een sterke toevloed aan reizigers verwacht op de treinen richting kust tot en met het weekend en tijdens de twee weken paasvakantie. Daarom raden we sterk af om de komende dagen naar de kust te reizen. We raden aan te kiezen voor een andere bestemming”, stelt de NMBS via Twitter. 

De vrees bestaat dat het vandaag nog drukker zal zijn richting kust. Zo is het vandaag de laatste dag dat de gratis treinpas kan gebruikt worden. Toch lijkt het voorlopig mee te vallen. “De drukte vandaag is voorlopig niet van dezelfde orde als gisteren”, stelt NMBS-woordvoerder Bart Crols. “Een overrompeling is het voorlopig niet. Er zijn nog geen overbezette treinen en het noodplan is nog niet geactiveerd. Als het toch drukker wordt, staan we klaar om de drukte te spreiden en te kanaliseren”, aldus Crols. 

In het station Brussel-Zuid werd het woensdagvoormiddag even druk en verzamelden veel dagjestoeristen die met de trein naar de zee wilden trekken. Daardoor was het soms aanschuiven. “Het is drukker dan normaal, maar het blijft beheersbaar. We hebben kanalisatiemaatregelen waarbij we mensen op het perron laten in de mate waarop zij op de trein kunnen”, vertelt Crols.

De NMBS zegt dat de situatie onder controle is. Van extra treinen is daarom nog geen sprake. “Het is altijd zo dat waar nodig we treinen achterhouden in geval van problemen en incidenten. Dat wordt op dat moment in realtime beslist”, besluit Crols. 

‘Probleem ligt in Brussel’

Ook West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé riep eerder vandaag op om niet met de trein naar de kust te komen.  “Eerlijk? Ik vrees nóg meer volk dan gisteren. Maar wat kunnen wij nog doen? De verantwoordelijkheid ligt in Brussel”, aldus Decaluwé. “Ik doe mijn hoedje af voor de inspanningen van de kustburgemeesters. Nogmaals: daar ligt het probleem niet. Wél in Brussel.” 

Vooral de uitspraken van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) liggen aan zee zwaar op de maag. “De Noordzee is van iedereen”, was zijn reactie dinsdag. “Dat klopt, maar het virus is ook van iedereen”, reageert Carl Decaluwé. “We hadden het nochtans ruim op voorhand voorspeld dat er problemen zouden zijn met de treinen. Wat kunnen wij nog meer doen? Ik hoop dat het beter zal zijn als de ‘raamregel’ in werking treedt, maar dat moeten we nog afwachten.”

“Wat ik niet begrijp, is dat de NMBS er niet in slaagt met een reservatiesysteem te werken”, gaat Decaluwé verder. “Hoe moeilijk kan dat zijn? Is het onwil? Onkunde? Ik weet het echt niet...” 

‘Verantwoordelijkheid van iedereen’

Ook viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven) zag beelden van de drukte passeren. “Dat is natuurlijk niet de bedoeling”, reageert hij bij HLN Live. “Iedereen die op dat moment de trein naar zee neemt, weet eigenlijk dat dit zal gebeuren. Dus iedereen draagt daar verantwoordelijkheid in.”

Je kan wel proberen om de capaciteit van de treinen te verlagen, maar we weten dat dat heel moeilijk is, zegt Van Ranst. “Eenmaal dat er mensen op het perron staan, dan gaan die de trein binnen geraken.” Je moet de mensen bovendien ook binnenlaten in het station, want ze moeten een ticket kunnen kopen.

“Zonder een reserveringssysteem - maar dat gaat een tijd duren om dat in elkaar te steken - ga je dat nooit volledig kunnen oplossen.” Van Ranst oppert om zo’n systeem in te voeren voor “heel drukke en toeristische treinen”. “Het zal de enige manier zijn om drukte tegen te gaan.” Gelukkig wordt een trein “deftig geventileerd”. “Met een normale bezetting, en zeker met een bezetting waar in een wagon maar de helft van de zitjes bezet zijn, zit je qua verluchting wel oké.”