Liam Everts (16) wordt fulltime motorcrosser in EMX250-klasse: “Eens ik aan het racen ben, vergeet ik die familienaam”
MotorcrossVoor Liam Everts, de zestienjarige zoon van tienvoudig wereldkampioen motorcross Stefan Everts, wordt 2021 een belangrijk jaar. De jonge Limburger maakt dit seizoen de overstap van de EMX125-klasse naar EMX250-klasse. Hij gaat fulltime rijden op een 250-machine en beseft dat dit niet makkelijk zal worden.
“Mijn doel is dit seizoen om te bouwen”, vertelt Everts bij zijn sponsor Red Bull. “Ik rij in een klasse hoger dit jaar. Dat zal niet gemakkelijk zijn, want er komen veel rijders terug van MX2 naar EMX250. Het gaat dus erg snel gaan. Maar met geduld en hard werken denk ik dat we ons zeker kunnen laten zien. Alles is er. Het is een kwestie van tijd nemen om de puzzel te maken en alles te laten passen.”
Ook vader Everts beseft dat de weg naar een topcarrière nog lang is. “Er is nog werk aan de winkel natuurlijk. Liam moet nog veel ervaring opdoen en beter leren presteren onder de druk die hij door zijn naam meekrijgt. Maar de passie is er, samen met de inzet en de discipline. Hij heeft ook de feeling, het talent en het inzicht in zijn DNA zitten.”
“Mijn familienaam brengt druk met zich mee natuurlijk”, beaamde Liam. “Maar eens ik aan het racen ben, verdwijn ik in mijn bubbel en focus ik enkel nog op mezelf, mijn motor en het circuit. Maar het blijft iets speciaals zo na mijn vader en grootvader.”
Stefan Everts volgt zijn zoon van dichtbij op. Als tienvoudig wereldkampioen en meest succesvolle motorcrosser ooit kent hij ook de gevaren van de sport als geen ander. “Ik heb er een dubbel gevoel bij”, legde hij uit. “Langs de ene kant ben ik apetrots dat Liam niet enkel mij maar ook zijn grootvader Harry opvolgt en dus de naam Everts in de motocross houdt, maar aan de andere kant ken ik ook de risico’s van onze sport. Ik ben dus wel bezorgd en wil niet dat hij zich zwaar kwetst.”
“Ik begeleid Liam in alles en probeer zoveel mogelijk risico’s te vermijden. Van de eerste dag dat hij op de motor zat, heb ik altijd voorrang gegeven aan veiligheid. Ik geef hem altijd mijn eerlijke mening, we werken samen op de zwakke punten en willen vooral niet te snel vooruit gaan. Ik wil echt geen extra druk op hem leggen, want die is er sowieso al. Ik weet hoe dat voelt. Mijn vader was ook een naam. En ik heb dat met hem ook erg rustig aangepakt. Hierdoor heb ik erg lang op topniveau kunnen presteren.”
Het EMX250-seizoen begint voor Everts op 9 mei met de GP van Portugal in Agueda. Er staan in totaal tien WK-manches op het programma. De Grote Prijs van België vindt op 1 augustus plaats in Lommel.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Indy 500 ontsnapt aan ramp na stevige crash: losgesprongen band scheert langs publiek en... belandt op wagen buiten circuit
-
PREMIUMTerugblik
24 Uur van Le Mans bestaat honderd jaar: “In 1969 zette Jacky Ickx de organisatoren op hun plaats. Geen sprintje, hij wandelde naar zijn auto”
De 24 Uur van Le Mans vierde dit weekend zijn 100ste verjaardag. De ‘grootste autokoers ter wereld’ lokt jaarlijks tienduizenden fans, die met hun oldtimers of cabrio’s de straten en dorpen rond het parcours inpalmen. Iedereen die ook maar iets heeft met autosport, doet er lyrisch over. Het was hoog tijd dus voor HLN-autokenner Brecht Vanhaelewyn om zelf te gaan ontdekken wat er zo legendarisch aan is. Hij ging op zoek naar de fijne maar ook donkere verhalen van ’s werelds langste autorace: “Door het ongeval van Levegh in 1955 verbood Zwitserland autosport op zijn grondgebied”. -
PREMIUM3
ONS RAPPORT. “Stilaan bovenaards bezig” en “blijft te veel fouten maken”: onze F1-watcher deelt veel hoge cijfers uit, maar ook twee buizen
Ook in Zandvoort was er weer niets te beginnen tegen Max Verstappen. “Hij is stilaan bovenaards bezig”, aldus onze Formule 1-watcher, die ook voor de GP van Nederland weer punten uitdeelt. Naast twee buizen, deelt hij ook een mooie 7,5 op 10 uit voor piloot die ‘slechts’ achtste werd. “Wat een verschil met 2019 en 2020, toen hij bij Red Bull wegkwijnde naast Max.” -
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
PREMIUM1
Met dank aan de mama’s: drie coureurs met Belgische roots stonden in Spa-Francorchamps op de startgrid
Er stonden zondag in Francorchamps geen - volledig - Belgische coureurs op de grid van de Grand Prix. Alleen maar halve. Gemene deler van Lando Norris, Max Verstappen en Lance Stroll? Ze hebben een Belgische moeder. Drie coureurs en drie Belgische mama’s: maak kennis met Cisca, Sophie en Claire-Anne. -
PREMIUM16
De ‘rust’ bij Red Bull is bedrieglijke schijn: hoe nieuwe wending in machtsstrijd Max Verstappen dichter bij Mercedes brengt
De interne oorlog bij Red Bull woedt onverminderd. Maar het grof geschut bovengronds heeft plaatsgemaakt voor tactische manoeuvres achter de schermen. Met, jawel, Christian Horner die almaar meer terrein verovert, nu helemaal voor zijn eigen agenda gaat en zich niet schroomt om zijn geschut ook op Max Verstappen te richten. Met een wapen genaamd...‘Alonso’. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
PREMIUM4
“Al na paar uur moest ik kotsen”: Belgisch rallytalent De Mévius eindelijk thuis na iconische tweede plek in Dakar
-
PREMIUM13
ONS RAPPORT. “Hij probeerde iedereen van de sokken te rijden”: onze F1-watcher deelt zes buizen uit, één rijder krijgt mooie 9 op 10
Zesde zege op rij voor Max Verstappen, gisteren. Maar de Nederlander was op Silverstone niet de rijder die de hoogste score verdiende, zo vindt onze F1-watcher Jo Bossuyt. De Nederlander krijgt voor zijn race een 7 op 10, verschillende mannen doen beter met een 8 op 10 en één piloot krijgt zelfs een zeer mooie 9 op 10. Liefst zes rijders presteerden dan weer onvoldoende. “Hoe houdt een mens dat vol, zo elke keer weer hopeloos onderuit gaan?” Ontdek hieronder alle punten. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
3
Crash kost Neuville zege: landgenoot moet overwinning aan Sébastien Ogier laten
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick Deckers
Christophe vastesaeger
Daniel Steens
Willy Hermans
Guido Mertens