Direct naar artikelinhoud
NieuwsOnderwijs

‘Een diploma is zo belangrijk om weer aansluiting te vinden’: CD&V wil onderwijs van jongeren in gesloten instellingen garanderen

Loes Vandromme (CD&V): 'Het leerrecht wordt op sommige plaatsen echt geschonden.'Beeld Laurie Bailliu

De onderwijsmogelijkheden voor jongeren in gesloten instellingen zijn te beperkt, vindt CD&V.  Met een aantal voorstellen willen ze die onrechtvaardige situatie rechttrekken. ‘Een diploma is zo belangrijk om weer aansluiting te vinden in onze maatschappij.’

Onderwijs is voor kinderen die door ernstige gedragsproblemen in een beveiligde setting moeten blijven, niet vanzelfsprekend. Daar werd vorige week, in het jaarrapport van de Commissie van Toezicht op Jeugdinstellingen, voor de zoveelste keer op gehamerd. Want ook al moet elke jeugdinstelling onderwijs organiseren, de maandcommissarissen die er het reilen en zeilen opvolgen, hoorden jongeren opnieuw klagen over beperkte studiemogelijkheden en lessen die als bezigheidstherapie aanvoelen. “We blijven vragen naar een breder onderwijsaanbod in alle gemeenschapsinstellingen”, staat in het rapport dat het Kinderrechtencommissariaat voorstelde.

Naar aanleiding van dat rapport komt Loes Vandromme, Vlaams Parlementslid voor CD&V, met een aantal voorstellen. Ook zij hoort, als voorzitter van de Vereniging Ons Tehuis in Ieper, klachten hierover. “Een diploma behalen is enorm belangrijk om aansluiting te vinden in onze maatschappij. Opvoeders doen hun best om deze jongeren daarin bij te staan. Maar de realiteit is dat de mogelijkheden in instellingen beperkt zijn. Het leerrecht wordt op sommige plaatsen echt geschonden.” 

Hoeveel jongeren zich in zo’n onrechtvaardige situatie bevinden, kan Vandromme niet zeggen. Wel stelt ze, samen met parlementslid Katrien Schryvers (CD&V), voor om onder meer werk te maken van zogenoemde type 5-scholen. Dat is een soort van onderwijs dat al langer bestaat voor kinderen die langdurig  in een ziekenhuis zijn opgenomen. “Maar dit zou dus ook in de jeugdhulp en kinderpsychiatrie ingang moeten vinden. Het vorige onderwijsdecreet voorzag ook in die mogelijkheid. Maar er is tot op heden nog niets concreet uitgewerkt.”

Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) deelt hun bezorgdheid. “Als we hen nog eens boven op hun moeilijke situatie verstoken laten van het recht op onderwijs, dan is dat een dubbel drama”, klonk het recent in de commissie Onderwijs. Weyts zat al samen met minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V). “Maar ik ontken niet dat dit een moeilijke discussie is. Het gaat over grote kosten en  budgetten die zouden verschuiven.”