VSV lanceert nieuwe campagne om motorrijders extra onder de aandacht te brengen

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceert samen met Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) een nieuwe campagne om automobilisten aan te sporen extra goed uit te kijken voor motorrijders. Met de campagne "kijken kijken" hoopt VSV om ongevallen met motorrijders te voorkomen.
door
quentin.soenens
Leestijd 2 min.

"Vorig jaar lieten 33 motorrijders het leven op Vlaamse wegen, dat is onevenredig veel als je rekening houdt met het beperkte aantal kilometers dat ze afleggen. Door te kijken kijken kunnen we levens redden", aldus minister Peeters.

Het voorjaar is traditioneel de periode waarin veel mensen hun motor van stal halen. Zowel voor automobilisten als motorrijders is het dan dubbel uitkijken om ongevallen te vermijden. In meer dan de helft van alle letselongevallen met motorrijders gaat het namelijk om een botsing met een personenwagen, blijkt uit de Vlaamse ongevallencijfers.

9 op 10 chauffeurs vinden motorrijders kwetsbaar

Uit een nieuwe bevraging van de VSV blijkt dat een op de drie Vlaamse autobestuurders (32 procent) aangeeft recent verrast te zijn geweest door een motorrijder. Bijna negen op de tien (87 procent) meent dat motorrijders kwetsbaar zijn in het verkeer, 73 procent zegt daarom extra aandachtig te zijn.

Ruim zeven op de tien ondervraagden geeft aan twee keer te kijken vooraleer een maneuver uit te voeren. Vooral bij veertigplussers blijkt dat reeds goed ingeburgerd te zijn. Jongere mobilisten tussen 18 en 29 jaar geven dan weer vaker aan dat wel eens durven te vergeten.

Affichecampagne

"Hoewel veel automobilisten al aangeven extra aandachtig te zijn voor motorrijders, willen we bij het begin van het motorseizoen iedereen eraan herinneren om goed uit te kijken. Door heel eenvoudig twee keer te kijken kan je een motorrijder sneller opmerken en zo ongevallen voorkomen", zegt Peeters.

Daarom start VSV een affichecampagne langs de Vlaamse snelwegen. Daarnaast komen er ook onder meer radiospots en een uitgebreide digitale campagne.