Honderden elektrische auto’s staan al drie jaar weg te roesten op een Frans veld na mislukt experiment
Op een veld in de Franse gemeente Romorantin staan honderden uit het verkeer genomen deelauto’s weg te roesten. De modellen van Bluecar hadden in Parijs furore moeten maken, maar het experiment faalde.
Hoewel het met dat roesten wel meevalt, omdat de auto’s voor een groot deel uit aluminium bestaan, zorgen de gedumpte wagens wel voor aardig wat controverse. Ze hadden al lang gerecycleerd moeten zijn, maar dat is tot nu toe niet gebeurd.
Fiasco
Het feit dat accu’s mogelijk milieuschade veroorzaken, baart de Fransen zorgen, meldt onder meer de website Today24. Volgens verschillende Franse bronnen zijn de batterijen evenwel verwijderd.
De Bluecar werd in 2011 gelanceerd als een compacte elektrische deelauto, die ingezet zou worden om grote Franse steden zoals Parijs, Bordeaux en Lyon ecologisch gezien te ontlasten. Het leidde echter tot een fiasco. Niet alleen doordat de gebruikers van deelsysteem autolib’ allerminst zuinig op de auto's waren, maar ook doordat er problemen waren met de accu's.
Het bleek dat de batterijen op een constante temperatuur moesten worden gehouden. Dat betekende dat de Bluecars permanent aan het stopcontact moesten hangen als ze niet werden gebruikt.
Drie jaar geleden werd het concept de nek omgedraaid. Een deel van de auto's werd verkocht aan particulieren, de rest eindigde hier in het veld. De wagens moeten worden gebruikt om de onderdelenmarkt te bevoorraden, maar er is nog altijd geen duidelijke tijdlijn van wanneer en in welke vorm de auto’s hun tweede leven zullen gaan krijgen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
-
Dit autokerkhof in Dubai staat vol met wrakken van peperdure bolides
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
184
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
29 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Desmet
Anoniem
Geert Tamsyn
Anoniem
Anoniem