Eenzaamheid is je enige vijand in ‘Paradise Lost’, een game met een alternatieve tijdlijn waarin nazi's kernwapens maakten
gamereviewWanneer je je eerste stappen in het duistere decor van Paradise Lost zet, verwacht je op ieder moment te worden verrast door een zombie of een ander wanschepsel. Maar je enige vijand in de massieve Duitse WOII-bunker die je doorkruist, is de eenzaamheid.
Twaalf jaar jong ben je, pas wees geworden na het overlijden van je moeder. En nu ben je dus verplicht om helemaal alleen door een massieve bunker te trekken. Een die bedoeld was als een oord waar de elite het gewone leven kon doorleven terwijl de bommen vielen, maar die door mysterieuze gebeurtenissen helemaal blijkt te zijn verlaten. Je bent op zoek naar een figuur die je vader zou kunnen zijn, maar de hartverscheurende stilte in de ondergrondse gewelven doet je hoop op het vinden van een andere levende ziel tout court met de minuut verder slinken. Wat je zo dadelijk zult meemaken in Paradise Lost volgt niet alleen min of meer de geest van de gelijknamige epische helletocht van de Engelse dichter John Milton (een bijna vaste gimmick in videogames, van Doom via Max Payne tot Fallout 3), maar ook de vijf fasen van rouwverwerking (ontkenning, boosheid, onderhandeling, depressie en aanvaarding), die handig als hoofdstukken worden gebruikt in dit gameverhaal.
Walking Simulator
Paradise Lost speelt zich af in het jaar 1980 van een alternatieve tijdlijn. Een waarin WOII nog een eindje is doorgegaan doordat Amerika zich afzijdig bleef houden in de gebeurtenissen in Europa, en de nazi’s dus in staat werden om zowel atoombommen als computertechnologie te bouwen. En ja, dat ging dus flink mis, zoals je zult merken nadat je een uur of vier door de duistere bunker van de game zult hebben rondgejakkerd.
Rondjakkeren is zo goed als het enige wat je doet in Paradise Lost. Het is een zogeheten walking simulator: een term die zo’n tien jaar geleden een beetje smalend werd bedacht door spelers die exploratiegames als Dear Esther, Gone Home en The Stanley Parable naar hun echte waarde probeerden te schatten, maar vandaag een erkende genrebenaming is. Je wandelt, dus, door de duistere Art Deco-gangen van Gesellschaft, de atoombunker waarin de hele game zich afspeelt. En je hebt lichte maar betekenisvolle interactie met sommige objecten in die omgeving.
Benepen topdecor
Dat decor, dat constant een benepen gevoel geeft ondanks de bij momenten weidse vertrekken waarin het je brengt, is het canvas waarop Paradise Lost zijn intrigerende verhaal vertelt. Een verhaal waarover we hier verder geen details verklappen omdat het de kern van de ervaring vormt, maar dat op een bepaald moment wild meanderende paden inslaat. En je op het einde fundamentele keuzes serveert, die je nadat de aftiteling is weggerold misschien zelfs in een existentiële bui brengen.
Wijlen Roger Ebert, een bekende Amerikaanse filmcriticus, zei ooit dat een goeie film tijdens het kijken je rechter hersenhelft – die waar zintuiglijke ervaringen worden verwerkt – doet oplichten, maar nà het kijken net de linkerlob beroert, diegene die instaat voor abstracte gedachten, filosofie, logica, analyse. Ebert had geen hoge pet op van videogames. Maar Paradise Lost is een van de titels die bewijzen dat zijn stelling ook voor dit medium opgaat.
Paradise Lost verscheen voor PlayStation, Xbox en pc.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Duurste game ooit: Super Mario Bros verkocht voor 660.000 dollar
-
games
Deze Belgische videogames zetten momenteel ons land op de kaart
Met de release van Nanotale: Typing Chronicles laat opnieuw een Belgische studio resultaten zien van de ambities die de videogame-industrie in ons land de afgelopen jaren heeft opgebouwd, en die zich nu explosief manifesteren met nieuwe titels. Hier zijn zeven Belgische producties die nu en binnenkort een verschil willen maken. -
gamereview
‘Spacebase Startopia’ belooft galactische droom, maar in de praktijk ruim je vooral afval van aliens op
De zogenaamde sim- of managementgames piekten zo ergens rond de millenniumwisseling. Vandaag zijn ze aan een voorzichtige comeback bezig. Met onder andere deze Starbase Startopia, die het je aliens naar hun zin laat maken in ruimtestations. Gekke jongens die aliens, en verdomd veeleisend … en blind voor vuilnisbakken … en … ach breek me de bek niet open. -
-
games
Vijf redenen waarom ‘Disco Elysium’ een absolute gametopper is
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
games
‘Knockout City’ is een soort 'Fortnite' met ballen
Een multiplayergame puren uit de sufste bezigheid op de turnlessen of de jeugdbeweging: dat is wat nieuwe studio Velan van plan is met zijn eerste eigen game. We doken in de bètaversie, en praatten over de game met een medeoprichter van het bedrijf. -
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
-
KIJK. Gameboy viert zijn 35ste verjaardag: “Niet alleen verzamelaars die nog geïnteresseerd zijn”
-
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht
Uit de derdekwartaalcijfers van het Japanse elektronicabedrijf Sony blijkt dat er in de eindejaarsperiode minder exemplaren van de PS5 verkocht zijn dan verwacht. -
Niet Nintendo, maar dit (onbekende) gamebedrijf is het grootste van de wereld
TiMi Studios, de maker van populaire videogames zoals Honor of Kings en de mobiele versie van schietspel Call of Duty, heeft in het coronajaar 10 miljard dollar (8,5 miljard euro) omgezet. Dat melden ingewijden aan persbureau Reuters. Daarmee zou het gamesbedrijf volgens de bronnen het grootste van de wereld zijn. -
gamereview
De hoge ambities van ‘Balan Wonderworld’, en hoe die écht niet werden waargemaakt
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer