De waterstoftreinen van Alstom zullen in staat zijn om 1.000 kilometer af te leggen op een volle tank waterstof.
Volledig scherm
De waterstoftreinen van Alstom zullen in staat zijn om 1.000 kilometer af te leggen op een volle tank waterstof. © Alstom

Frankrijk ontwerpt proefproject met treinen op waterstof

In navolging van Duitsland in 2018 wil Frankrijk vanaf 2023 ook een proefproject op poten zetten met treinen op waterstof. Het gaat in eerste instantie om twaalf treinstellen die in vier regio’s zullen worden uitgetest.

8 reacties

  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    Een waterstoffabriek kost honderden miljoenen euro's (bron: De Tijd), en die renderen niet met wat overschotjes van windmolens. Zeker niet na 2025, als de kerncentrales weg zijn en er heel wat elektrische auto's en warmtepompen zijn, dan is er geen overschot meer aan hernieuwbare stroom, maar een tekort dat zal worden aangevuld met gascentrales.
  • Anoniem

    3 jaar geleden
    Idem waterstofwagen.Waterstof produceren via stroom windmolens is quasi gratis en kost geen miljoenen(pure onzin weeral),zou een oplossing zijn voor de vele molens die ze nu stilleggen omdat er teveel stroom is en als ze zo blijven bijzetten eens de kern-centrales weg zitten we nog met een pak teveel.Waterstof zuiverste wat is maar daar verdienen ze niks aan en daar wringt het,milieuvriendelijk ja als de geldbeugel maar gevuld blijft huichelarij ,zo milieu vriendelijk zijn ze.
  • Christiaan Ghijselinck

    3 jaar geleden
    Zelfs die "overschotjes" gaan verdwijnen als iedereen aangemaand wordt om warmtepompen voor de huisverwarming te gebruiken. Nu al legt men geen gasleidingen meer aan, tenzij dat de particulieren die zelf willen betalen.
  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    @ Peter: met de overschotjes aan groene stroom die we nu hebben, kan waterstof aanmaken nooit rendabel zijn, want daar zijn miljoeneninvesteringen voor nodig. Na 2025 zijn er geen overschotten meer, want dan liggen de kerncentrales stil. Waterstofpanelen zullen misschien geschikt zijn voor gebruik van waterstof in huizen, maar niet voor auto's, want door de geringe energiedichtheid heb je daar een druk van 700 bar nodig, dat kan je thuis niet opwekken.
  • Peter Bosmans

    3 jaar geleden
    @Jan : Elektriciteit kunnen we nu (bij goed weer en veel wind) genoeg opwekken zodat we soms overschotten hebben die gratis de deur uit gaan. Als je waterstof zou aanmaken vlak naast de Elek. producent dan zou dat aan een paar cent per KWh zijn. Zelfs met 40% rendement hou je dan wel wat over, terwijl je dat nu verliest. Vergeet ook niet dat men met waterstofpanelen test en dat er daar weinig elektriciteit aan te pas komt. Eens je dat op grote schaal kan is waterstof beter.