Deze producten zijn razend populair geworden tijdens Corona

Na maanden van lockdown en social distancing als gevolg van de COVID-19 pandemie, werden consumenten gedwongen om anders te gaan shoppen. Door Corona werden mensen verplicht om thuis te werken, te sporten en hun vrije tijd te besteden, en dat toont zich in het koopgedrag. Zo verplaatste veel van het shop verkeer zich van offline naar online, waardoor online kopen nog populairder werd dan het al was. Veranderende bestedingsgewoonten als gevolg van de coronapandemie droegen bij aan de piek in de e-commerce verkopen in 2020.

Werken, sporten en ontspannen vanuit huis

Sommige producten en bedrijfstakken profiteren dan ook van de grote aanpassingen in onze manier van leven, werken, winkelen en ontspannen. Webshops verkopen bijvoorbeeld opvallend veel multimediaproducten en spelen hierop in door bijvoorbeeld beeldscherm en laptop aanbiedingen te verstrekken. Volgens Fortune bedroeg de verkoop van laptops en computers in 2020 meer dan 302 miljoen, een stijging van 13% ten opzichte van het jaar ervoor en het hoogste getal sinds 2014. Deze stijging in het aantal verkochte computers is niet verwonderlijk, aangezien veel mensen thuiswerken en films en series op de computer kijken om zich ’s avonds te ontspannen.

Ook de inkomsten uit fitnessapparatuur zijn enorm gestegen sinds de coronapandemie ons trof. Tijdens de lockdown moesten de meeste sportscholen, sportclubs en fitnesscentra sluiten om de verspreiding van COVID-19 te voorkomen. Dit heeft geleid tot een enorme vraag naar fitnessapparatuur voor thuis. Zo zagen consumenten hun kans schoon om hometrainers, roeimachines en loopbanden in de aanbieding te kopen. Als gevolg van de lockdown hebben leveranciers van fitnessapparatuur dus ook een sterke omzetstijging gezien.

Toename in de verkoop van consoles en games

Omdat ook bioscopen en theaters noodgedwongen hun deuren sloten, schakelden veel mensen in deze periodes van zelfisolatie over op home entertainment. De verkoop van videogames en consoles is sterk gestegen als gevolg van de lockdown, doordat het spelen van videogames een populair tijdverdrijf werd voor thuis. Nieuwe game consoles die recent uitkwamen, zoals de Xbox Series X en de PlayStation 5, gingen daarom als zoete broodjes over de toonbank.

De vraag is: zullen deze gedragsveranderingen voortduren wanneer de impact van COVID-19 afneemt, of zullen de oude gewoonten van de consument terugkomen? De verwachting is dat bepaalde gedragsveranderingen plaatsmaken voor oude gewoontes wanneer we weer buitenshuis kunnen werken, winkelen en sporten. Maar toch mogen we ervan uitgaan dat zaken als thuiswerken en online winkelen voor een groot deel zullen blijven.

Meer