Direct naar artikelinhoud
DM ZaptElmo Lê van

‘The Social House’ heeft de spanningsboog van een Rummikub-avond in een woon-zorgcentrum

Nu Flo Windey het huis heeft verlaten, nemen de makers een pauze tot zondag. Ze willen vanaf dan ‘nog meer maatschappelijk relevant zijn’.Beeld YouTube

Elmo Lê van zet de blik op oneindig. Vandaag: de eerste week van YouTube-show The Social House.

In het heetst van de strijd om herwonnen vrijheid wordt pas echt duidelijk wat essentieel is en wat niet, wie de elite is en wie het voetvolk. Het was een mokerslag voor la jeunesse dat acht influencers onder het mom van een YouTube-show wél kunnen samenhokken om leute te beleven. In werkelijkheid is dat laatste relatief, tenzij u in de tijd van Bruegel de Oude bent geboren en hoefijzerwerpen leuk vindt.

Er kwam vooraf tonnen kritiek op het ironisch getitelde The Social House. Omwille van de timing, maar evenzeer door de samenstelling van de cast, die witter is dan Dash kan wassen. Er zullen nog wel excuusallochtonen over de vloer komen, verzekerden de makers, zoals in de eerste aflevering, waarin actrice Angela Jakaj en rapper Alioth respectievelijk 6 en 39 seconden schermtijd kregen.

Tijdens de eerste week van The Social House ging de heisa vooral daarover. Hoe was het mogelijk dat influencers, de herders van de hedendaagse maatschappij, blind zijn voor wat leeft bij de kudde? Met knullige en overduidelijk georkestreerde videoboodschappen probeerden de deelnemers de meubelen te redden. Elias Verwilt zei nu pas te begrijpen dat hij “gepri, geprivi, geprivla” is, waarmee hij bevoorrecht bedoelde.

Wat door de oplaaiende discussies over ethische kwesties echter over het hoofd werd gezien, was de bagger die tussentijds werd uitgezonden op YouTube, goed voor gemiddeld 80.000 kijkers per aflevering, waarvoor Roger van Dobbit tv niet moet onderdoen. The Social House is Het leven zoals het is bij een zelfhulpgroep van mediageile kids die zichzelf te graag bezig zien. Ze zien er zelf een kruisbestuiving van Big Brother en De mol in, maar dan met de spanningsboog van een Rummikub-avond in een woon-zorgcentrum.

The Social House is als een chocolade ei met likeur: de buitenkant oogt aanlokkelijk, maar binnenin speelt zich een gruwelshow af. Een shot van influencers met alpaca’s. Een shot van influencers die zijn vastgebonden aan skilatten. Een shot van een influencer die enthousiast is over het ontbijtbuffet. Een shot van een influencer die de app van een sponsor bewierrookt. The Social House is in totaal goed voor 37 minuten, wat overeenkomt met een halve aflevering van De Bachelorette, waar je duizend keer meer plezier aan beleeft.

Nu Flo Windey het huis heeft verlaten, nemen de makers een pauze tot zondag. Ze willen vanaf dan “nog meer maatschappelijk relevant zijn” en “content maken over moeilijke thema’s”, waaronder ik versta dat influencers die het woord geprivilegieerd niet kunnen uitspreken heetgeblakerde debatten zullen voeren over het belang van representatie in de media. Tijdens het hoefijzerwerpen of het trimmen van een alpaca. Nu ja, sléchter kan The Social House niet worden.