Amerikaanse garages zijn ‘nog niet klaar’ voor de koolstofarme omwenteling van het elektrisch autorijden

Amerikanen moeten het komende decennium 26 miljoen nieuwe oplaadpunten installeren in hun huizen en appartementsgebouwen als de auto-industrie van het land tegen 2035 alleen elektrische modellen wil verkopen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Atlas Public Policy, een onderzoeksbureau uit Washington D.C. Dat zou zo’n 39 miljard dollar aan investeringen vereisen.

Huizen en appartementen in de VS hebben mogelijk voor 39 miljard dollar aan snellere oplaadpoorten nodig, weet Bloomberg. Amerikanen hebben immers nog steeds een enorme ‘oplaadachterstand’ in hun garages en appartementencomplexen.

Veel Amerikaanse huizen hebben al iets snellere oplaadmogelijkheden – bekend als ‘Level 2’ in elektrische auto jargon. Deze bevinden zich alleen niet in de garage, maar in de wasruimte, waar wasmachine en de droger worden aangedreven.

Tussen de 1.000 en 2.500 dollar aan installatiekosten

Volgens Atlas kost het tussen de 1.000 en 2.500 Amerikaanse dollar om er een te installeren in een privégarage. Voor het gegoede Tesla-publiek mogen deze onkosten dan nog geen onoverkomelijk probleem zijn, het kan een reden voor de massa zijn om gasmotoren niet links te laten liggen.

Deze extra uitgaven bieden waarschijnlijk de verklaring voor het feit dat General Motors de kosten van thuisladers dekt voor de eerste groep mensen die zijn 2022 Bolt elektrische voertuigen koopt.

Openbaar opladen

Ironisch genoeg is het hindernissenparcours voor thuisladen bijna even uitgestrekt als dat voor openbaar opladen, menen de analisten van Atlas. Om volledig over te schakelen op elektrische voertuigen zal het land tegen 2031 nóg eens 39 miljard dollar aan investeringen in infrastructuur nodig hebben. Dat is genoeg voor 495.000 stopcontacten in openbare stations en op werkplekken.

De federale overheid zal moeten helpen om een gat van 87 miljard dollar in de infrastructuuruitgaven te dichten, als de VS volledig elektrisch wil gaan rijden.

De regering-Biden heeft echter voorgesteld om 174 miljard dollar te besteden aan elektrische voertuigen. Naar verluidt is ongeveer 15 miljard daarvan bestemd voor oplaadstations, 500.000 in totaal. Als de studie van Atlas accuraat blijkt te zijn, zal de investering niet voldoende zijn. Maar de privésector zal zeker ook heel wat nieuwe snoeren voor zijn rekening nemen. Regionale overheden, nutsbedrijven en Electrify America, het oplaadnetwerk dat is voortgekomen uit de Dieselgate-schikking van Volkswagen, hebben voor zo’n 4,5 miljard dollar toegezegd om auto’s op te laden.

Kip-en-ei-probleem

De oplaadkwestie in het EW-universum is een kip-en-ei-probleem. Bedrijven zullen geen opladers bouwen zonder elektrische voertuigen; klanten zullen geen elektrische voertuigen kopen zonder opladers.

Lees ook: Elektrische wagens binnenkort de oorzaak van wereldwijde waterschaarste?

Meer