Corona laat Rolls-Royce nieuwe afzetmarkten ontdekken

De Britse autobouwer Rolls-Royce heeft tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 1.380 wagens verkocht. Daarmee heeft de constructeur het beste kwartaal uit zijn geschiedenis laten optekenen. Tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar liep de verkoop met 62 procent op. Het vorige record dateerde van twee jaar geleden.

Vorig jaar moest Rolls-Royce, onderdeel van de Duitse BMW Group, een verkoopdaling met 26 procent melden. ‘Dit jaar ziet de situatie er, ondanks de impact van de coronapandemie, echter veel beter uit’, aldus Torsten Müller-Otvös, chief executive van Rolls-Royce in een commentaar op de cijfers. ‘Wij verwachten over het hele jaar uitstekende verkoopcijfers.’

Secundaire markten

De grootste groei werd opgetekend in China. ‘Dat is geen echte verrassing’, benadrukt het persbureau Bloomberg. ‘Ook andere luxemerken konden in China goede resultaten melden. Bentley kon vorig jaar zijn Chinese verkoop verdubbelen. Ook Lamborghini stelt zich bijzonder optimistisch op over China, dat voor het merk tegen eind dit jaar na de Verenigde Staten wellicht de grootste markt van de wereld zal zijn geworden.’

Het meest opmerkelijk waren echter de successen die Rolls-Royce in een aantal onverwachte regio’s in de Verenigde Staten liet optekenen. Daarbij verwijst de autobouwer onder meer naar Florida, waar de omzet tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar met 40 procent is gestegen.

‘Een dealer van Rolls-Royce in het zuiden van de staat getuigt daarbij dat hij meestal een 30-tal wagens in zijn showroom heeft staan, maar nu nog maar vier exemplaren heeft overgehouden’, merkt Bloomberg op. ‘Elke nieuwe wagen die binnenkomt, is volgens de dealer bovendien ook al verkocht.’

De dealer legt daarbij een verband met de komst van vele hedgefondsen naar de regio. ‘Die verhuis heeft onze verkopen duidelijk gestimuleerd,’ aldus de man.

Dat fenomeen heeft volgens Bloomberg vooral te maken met de uitbraak van de coronapandemie. ‘Die heeft immers veel rijke kopers van de grote Amerikaanse metropolen naar secundaire markten zoals Florida en Texas gedreven’, luidt het. ‘Austin, de hoofdstad van Texas, wordt zelfs het Silicon Valley van het zuidwesten genoemd.’

Ghost

Rolls-Royce bracht daar vorig jaar de nieuwe versie van zijn sedan Ghost op de markt. De verkoop heeft er tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een verdubbeling laten optekenen.

Martin Fritches, topman van de Amerikaanse divisie van Rolls-Royce, schreef de tegenvallende verkopen van het merk vorig jaar toe aan de wissel tussen de verschillende generaties van de Ghost. ‘Vele consumenten kozen er immers voor om te wachten op de lancering van het nieuwe model, dat net voor het begin van het nieuwe jaar in de showrooms is verschenen,’ aldus Fritches.

Dit kan volgens Bloomberg de sterke groeicijfers van het voorbije kwartaal helpen verklaren.

(lb)

Meer