Direct naar artikelinhoud
NieuwsKinderwelzijn

‘Pedagogische tik’ heeft zelfde effect op hersenen als ernstige mishandeling

Volgens de onderzoekers van Harvard maakt het op langere termijn voor de ontwikkeling van de hersenen van een kind niet uit welk soort geweld je gebruikt.Beeld RV

De ‘corrigerende tik’ kan de hersenontwikkeling bij kinderen op dezelfde manier beïnvloeden als  ernstiger vormen van geweld. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Harvard.

Onderzoekers van Harvard toonden een groep kinderen foto’s van mensen met angstige gezichten en met eerder neutrale gezichten. Een scanner registreerde de hersenactiviteit in de prefrontale cortex, het gedeelte van de hersenen dat cognitieve en emotionele functies aanstuurt.

Bij kinderen die geregeld slaag krijgen, bleek het zien van een angstig gezicht opvallend meer reactie te veroorzaken dan bij kinderen die nooit geslagen werden. Vooral het stress-responssysteem, het alarmsysteem van ons lichaam dat automatisch in actie treedt wanneer er ‘gevaar’ dreigt, sprong bij die eerste groep voortdurend op scherp. Terwijl kinderen die nooit in aanraking komen met geweld thuis daar vrij normaal op reageerden. En opvallend: tussen kinderen die zwaar mishandeld werden en kinderen die enkel regelmatig een ‘pedagogische tik’ kregen, zagen de onderzoekers geen enkel verschil. Daar was de stressreactie even groot.

Het systematisch gebruik van een lichtere vorm van geweld heeft dus hetzelfde effect op de ontwikkeling van de hersenenen als zware mishandeling. Het kan een nieuw element zijn in een discussie die in ons land al een tijdje aan de gang is. België behoort, samen met Italië en Tsjechië, tot de enige landen in de EU waar de pedagogische tik nog niet bij wet verboden is.

Uit eerder onderzoek bleek al dat straffen in de vorm van geweld op langere termijn tot meer angstige kinderen en tot emotionele problemen en een laag gevoel van eigenwaarde kan leiden. Karin Jiroflée, Kamerlid voor Vooruit, diende eind vorig jaar nog een wetsvoorstel in om het te verbieden.