Direct naar artikelinhoud
NieuwsVerkeer

‘Er zat niemand achter het stuur’: dodelijk ongeval in Texas met Tesla zonder chauffeur

‘Er zat niemand achter het stuur’: dodelijk ongeval in Texas met Tesla zonder chauffeur
Beeld Jens Kalaene/dpa-Zentralbild/dpa

Ten noorden van Houston, in de Amerikaanse staat Texas, zijn zaterdagnacht twee doden gevallen bij een ongeluk met een Tesla die volgens de autoriteiten op automatische piloot reed. 

“Er zat niemand in de bestuurderszetel”, zei Cinthya Umanzor, sergeant van de lokale politie in Harris County, over de fatale crash met de Tesla Model S uit 2019. Volgens lokaal televisiestation KHOU-TV reed de elektrische wagen aan hoge snelheid toen hij in een bocht van de weg raakte, tegen een boom reed en in vlammen opging. 

Bij het blussen van het vuur, vonden de autoriteiten de stoffelijke resten van twee slachtoffers terug. Een ervan zat vooraan in de passagiersstoel, de andere achteraan, volgens het verslag. Tesla en de Amerikaanse verkeersveiligheidsautoriteit NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) hebben vooralsnog niet gereageerd op het incident. 

Onder de loep 

Ongevallen met schijnbaar ‘op hol geslagen’ auto’s brengen Tesla’s semi-geautomatiseerd rijsysteem meer en meer in opspraak. Het Amerikaanse autoveiligheidsagentschap kondigde in maart nog aan dat het 27 ongelukken met Tesla-voertuigen onder de loep zal nemen. En dat terwijl het bedrijf zich opmaakt voor de bredere lancering van de geüpdatete ‘volledig zelfrijdende’ software.

Tesla-baas Elon Musk voorspelt reusachtige winstmarges en blijft zeker van zijn stuk. De CEO zei in januari dat hij er “er alle vertrouwen in heeft dat de auto zichzelf dit jaar zal kunnen besturen met meer betrouwbaarheid dan de mens”. Maar voor Tesla de laatste hand kan leggen aan de grootscheepse commerciële uitrol van de technologie, zal het bedrijf eerst een antwoord moeten formuleren op enkele prangende veiligheid- en regelgevingskwesties.

Tien keer minder ongelukken

Het jongste veiligheidsrapport van de autofabrikant – dat Musk pontificaal op Twitter deelde – is althans veelbelovend. Daaruit bleek dat het risico op een ongeval met een Tesla op automatische piloot tien keer lager was in het eerste kwartaal van 2021. Het ging om één ongeluk voor elke 6,7 miljoen gereden kilometers. 

Twitter bericht wordt geladen...

Hoe minder automatisatie, hoe meer het kennelijk misloopt. Zo zijn er bijna twee keer zoveel ongelukken (1 op 3,3 miljoen kilometer) opgetekend zonder automatische piloot, maar wel nog met ingeschakelde veiligheidsfuncties zoals automatische handrem. Zonder die veiligheidsfuncties verdubbelt het cijfer nog eens (1 op 1,6 miljoen kilometer).