Videospeler inladen...

Vlamingen kochten door corona meer schermen en digitale toestellen: "Streamingdiensten zitten nu zelfs aan hun plafond"

Door de coronapandemie en de bijkomende lockdowns hebben de Vlamingen een digitale groeispurt getrokken. Dat blijkt uit de Digimeter, het jaarlijkse onderzoek naar het mediagebruik in Vlaanderen van het onderzoekscentrum Imec. "Streamingdiensten zitten nu zelfs al aan hun plafond in Vlaanderen."

De coronacrisis heeft Vlamingen - noodgedwongen - in sneltempo in het digitale bad getrokken, zo leert de nieuwste Digimeter. Bij heel wat gezinnen waar de ouders moesten thuiswerken en de kinderen thuisonderwijs moesten volgen, waren te weinig schermen in huis om alles te kunnen bolwerken. 11 procent van de Vlamingen heeft tijdens de lockdown dan ook een extra toestel of een extra scherm gekocht. 

Om vrienden en familie te kunnen zien, nam het videobellen een hoge vlucht. De helft van de Vlamingen is het nu gewoon om te videobellen, een verdubbeling op een jaar tijd. En twee op de drie Vlamingen koopt minstens één keer per maand iets online, een stijging van 10 procentpunt op een jaar tijd.

Door het wegvallen van hobby’s en een avondje uit moesten we ook onze avonden gevuld krijgen. 9 procent van de Vlamingen abonneerde zich in 2020 op één of meerdere streamingabonnementen als direct gevolg van de lockdowns. Eén op twee Vlamingen heeft nu toegang tot een betalende streamingdienst zoals Netflix, Disney+, Streamz of Apple TV+. 

Netflix heeft geen hinder ondervonden van de bijkomende concurrentie van Disney+ of Streamz. Netflix heeft met 45% het grootste bereik in Vlaanderen, en weet met een groei van opnieuw 5 procentpunten meer dan goed stand te houden tegen Disney+ (marktaandeel van 8 procent), Apple TV+ (4 procent) en Streamz (8 à 13 procent)

Volgens professor nieuwe communicatietechnologieën Lieven De Marez (UGent), die de Digimeter samenstelt, zitten de streamingdiensten wel aan hun plafond. "Als je het voorbije coronajaar met zijn lockdowns geen abonnement hebt genomen op een streamingdienst, dan zal je het nu ook niet meer doen. Het groeipotentieel voor om het even welke streamingdienst is dus heel beperkt." Opmerkelijk, we zijn – na een jarenlange daling - meer live tv gaan kijken. 56 procent van de Vlamingen doet het dagelijks, 9 procentpunt meer dan vorig jaar.

Bekijk hier de reportage in "Het journaal": (lees eronder verder)

Zo staat in München op affiches in bussen en trams niet meer "Zwartrijden kost 60 euro!" te lezen, maar "Eerlijkheid rijdt het langst".  Het vervoersbedrijf verklaart dat het daarmee kiest voor een "communicatie die beter past in deze tijd".

Videospeler inladen...

"Appification"

Een andere opvallende trend tijdens de pandemie: de smartphone en de bijhorende wearables zoals sporthorloges worden ook alsmaar meer gebruikt als middel voor welzijn en gezondheid. 37 procent van de Vlamingen heeft nu zo’n wearable in huis (+7 procentpunt). 

Als je het voorbije coronajaar met zijn lockdowns geen abonnement hebt genomen op een streamingdienst, dan zal je het nu ook niet meer doen. 

Lieven De Marez, professor nieuwe communicatietechnologieën UGent

Naast de wearable gebruikt één op de drie smartphonebezitters minstens maandelijks sport- of gezondheidsapplicaties (+14 procentpunt). Bij vier op de vijf gebruikers gaat het dan om sportapps die fysieke activiteiten monitoren zoals Strava, Garmin Connect of Runkeeper. “Maar ook andere apps bereiken stilaan de drempel van niche naar kritische massa”, zegt De Marez. 

Het gaat dan om apps om de kwaliteit van de slaap te monitoren (14 procent van de gebruikers), apps omtrent diëten (12 procent) of om te mediteren (8 procent). De Marez noemt deze trend de appificatie van onze gezondheid. “Alles concentreert zich in apps en door corona heeft deze trend een duwtje in de rug gekregen. Dat zien we mooi gereflecteerd in de piek vanaf april 2020 in het aantal dagelijkse gebruikers van gezondheidsapps.”

Het gevolg van de digitale versnelling: de gemiddelde mobiele schermtijd stijgt met een half uur, tot 3 uur en 5 minuten per dag

Lieven De Marez, professor nieuwe communicatietechnologieën UGent

Ook andere soorten apps werden alsmaar populairder: 22 procent van de smartphonebezitters gebruikt nu e-commerce apps (+9 procentpunt), 12 procent gebruikt smarthome-apps om toestellen vanop afstand te bedienen (+7 procentpunt). De banking-apps waren al goed ingeburgerd (33 procent, +3 procentpunt), maar het gebruik van die apps is wel fors toegenomen: 26 procent van de smartphonebezitters betaalt wekelijks contactloos met de smartphone, een stijging van 12 procentpunt.

Het gevolg van die digitale versnelling laat zich raden. De gemiddelde mobiele schermtijd van de Vlaming neemt fors toe, van 2 uur en 28 minuten per dan in 2019 tot 3 uur en 5 minuten in 2020. “Vooral het gebruik van sociale media boomde, als antwoord op de social distancing en lockdownmaatregelen”, zegt De Marez. De Vlaming bracht dagelijks gemiddeld 73 minuten door op sociale mediaplatformen tegenover 49 minuten in 2019. 

Vooral TikTok is aan een opmars bezig. In de categorie 16- tot 24-jarigen gebruikt 33 procent de app op dagelijkse basis, en slorpt gemiddeld bijna één uur aan schermtijd per dag op. “Dat komt vooral omdat TikTok in grotere tijdsblokken bekeken wordt – net zoals tv-programma’s. Vraag is nu of de app op termijn effectief de concurrentie zal aangaan met de klassieke zenders.”

Pauzeknop

Vreemd genoeg gaat deze digitale versnelling ook gepaard met een adempauze in de digitale disruptie. Een trend van de voorbije jaren, de doorbraak van cord cutting, zet zich niet door omwille van een plotse nood aan meer home entertainment. Kabelknippers knippen als het ware hun klassieke televisiekabel door en halen hun tv-ontspanning bij de streamingdiensten zoals Netflix, VTM GO of VRT NU. Maar het aantal cord cutters is niet meer gegroeid. Integendeel, de potentiële cord cutter is nu zelf weer meer live tv gaan kijken.

Ook de deeleconomieplatformen kunnen zich door de coronapandemie niet doorzetten. Het delen van een woning, fiets, step of auto is door corona een stuk minder aantrekkelijk geworden.

Meest gelezen