‘Genesis Noir’ heeft de hele schepping als spelwereld
gamesEen Jazz Age-driehoeksverhouding waaruit vervolgens een heel universum ontstaat: je zou het niet zeggen wanneer je alleen op de extreem sobere graphics let, maar Genesis Noir is een game met kosmische ambities.
Videogames zijn, zonder enige uitzondering, een spel van oorzaak en gevolg. Je geeft iets, de systemen waarop de game drijft, geven iets terug. Aan die interactie, waarop het hele medium drijft, geeft de Amerikaanse studio Feral Cat Den een wel héél aparte invulling met Genesis Noir, een game die werd opgetrokken in expressionistische Jazz Age-etsen, en wiens zeer ingetogen visuele stijl gek genoeg perfect past bij het nogal ambitieuze verhaal dat hij poogt te vertellen.
Where No Man…
Je baant jezelf een weg doorheen de gebeurtenissen van Genesis Noir als No Man, een horlogeventer die verwikkeld geraakt in een driehoeksverhouding tussen Miss Mass en Golden Boy, de twee andere opperwezens waarrond de game draait. En dan komt het: de Big Bang – in deze game een jaloerse ex die een pistoolschot afvuurt op de zonet genaamde dame – gooit alles door elkaar, waardoor No Man het volledige ontstaan van het heelal meemaakt.
Denken we, althans. Alles wat je doet in Genesis Noir heeft een betekenis die op z’n zachtst gezegd heel interpreteerbaar is. Het is in de eerste plaats een lyrische game, die je probeert te verbluffen met zijn kosmische taferelen, en met de plukjes jazz (de makers halen invloeden als Miles Davis en Sun Ra aan) die daar overheen worden gedrapeerd. Er wordt nog altijd volop gediscussieerd over de vraag of videogames kunst kunnen zijn, maar die vraag wordt door de twee New Yorkse makers van Genesis Noir zelfs niet eens aangeraakt: het is gewoon een werk van puur individuele, artistieke expressie.
Metaforen
Maar goed, valt dat nog een beetje te spelen ook? Puur mechanisch is Genesis Noir een point and click-adventure, waarin je objecten in het decor moet manipuleren om verder te gaan. Maar daar stopt meteen ook de vergelijking: er moet nauwelijks iets worden gecombineerd, en je hebt geen inventaris van meegenomen objecten. De handelingen die je uitvoert in een ‘normale’ game van dit slag steunen op een steenharde logica, want dat is precies het soort denkvermogen dat ze van een speler vereisen. De interacties van Genesis Noir, daarentegen, zijn puur associatief: het gaat er vaak gewoon om te ontdekken wat de game precies van je verwacht, en dan blijk je ineens grootse dingen te hebben gedaan. Zoals door de atmosfeer van Saturnus lopen, of leven op een planeet creëren door de juiste componenten in een celestiale zelfbouwkit op elkaar te klikken.
Genesis Noir heeft een speelduur van drie tot vier uur, en dat is plenty. Halfweg trad er bij ondergetekende zelfs wat vermoeidheid in. Maar studio Feral Cat Den blijft je verrassen met zijn metaforische wetten van actie en reactie. Geen enkel perspectief is daarbij heilig, geen tafereel te groots, tot het vooruit- of terugspoelen van miljarden jaren toe. Alsof de twee jonge ontwikkelaars er hun collega’s met klem aan willen herinneren dat in dit medium, vanuit een onuitputtelijke oersoep van nullen en énen, letterlijk alles moet kunnen.
Genesis Noir is uit voor pc, PlayStation, Xbox en Switch. Aangezien het merendeel van de interacties met een cursor gebeurt, raden we aan om hem met een muis of op een touchscreen te spelen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamepreview
‘NieR Replicant ver.1.22474487139….’ zuigt je even weg van corona, een sprookjesachtige wereld in
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
gamereview
‘Alone in the Dark’: de geslaagde verrijzenis van een culttitel
-
games
Waarom games in pixelgraphics blijvers zijn
Met gloednieuwe games als Cathedral, Cyber Shadow en Olija, en een nieuwe uitbreiding voor topper Children of Morta, blijven games met een pixelgraphic-esthetiek enorm populair. Ook al creëren gameontwikkelaars al zo’n tien jaar games met die nostalgische toets. Wat maakt er een blijver van? -
gamereview
Nostalgische game 'Narita Boy' is nu al klassieker
Metroid! Loom! Another World! Star Wars! Tron! Gundam! Goldorak! De invloeden en inspiraties achter Narita Boy vliegen vanuit alle windstreken je richting uit, maar deze nu al klassieke 2D-actiegame van Spaanse makelij brouwt vooral zijn eigen pixelgraphic-mystiek op je scherm. -
gamereview
De hoge ambities van ‘Balan Wonderworld’, en hoe die écht niet werden waargemaakt
-
gamereview
‘Spacebase Startopia’ belooft galactische droom, maar in de praktijk ruim je vooral afval van aliens op
-
Niet Nintendo, maar dit (onbekende) gamebedrijf is het grootste van de wereld
TiMi Studios, de maker van populaire videogames zoals Honor of Kings en de mobiele versie van schietspel Call of Duty, heeft in het coronajaar 10 miljard dollar (8,5 miljard euro) omgezet. Dat melden ingewijden aan persbureau Reuters. Daarmee zou het gamesbedrijf volgens de bronnen het grootste van de wereld zijn. -
GAMEREVIEW. ‘SaGa Frontier’ zal niet iedereen bekoren, maar experimenteren kan verslavende bezigheid worden
Weinig game-ontwikkelaars zijn zo synoniem met een genre als Square-Enix is met role-playing games. Wat in 1987 begon als een gok met de eerste ‘Final Fantasy’-game, groeide uit tot een catalogus vol onverwoestbare titels als ‘Chrono Trigger’, 'Secret of Mana’, ‘Dragon Quest’ en ‘Kingdom Hearts’. En toch bestaat de kans dat je nog nooit van ‘SaGa Frontier’ gehoord hebt. -
games
Deze Belgische videogames zetten momenteel ons land op de kaart
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer