Eerste commerciële transporthelikopter zonder piloot stijgt op

De eerste onbemande commerciële transporthelikopter ter wereld heeft een succesvolle testvlucht gemaakt. Dat is goed nieuws voor piloten die buiten schot willen blijven in conflictgebieden of die slecht weer willen vermijden. 

De K-Max, een zware transporthelikopter gebouwd door Kaman Air Vehicles, vliegt al ongeveer een decennium onbemande missies voor het Amerikaanse leger in Afghanistan. Maar na een succesvolle testvlucht, komt de commerciële versie van de helikopter voor het eerst op de markt. 

Het zogenoemde K-Max Titan-systeem maakt onbemande missies op elke locatie ter wereld en in elk weertype mogelijk, en zal volgens de Amerikaanse vliegtuigbouwer de globale helikoptermarkt herdefiniëren. 

‘We zijn verheugd dat we deze belangrijke mijlpaal voor de K-Max Titan hebben bereikt’, zegt Roger Wassmuth directeur Business Development bij Kaman. ‘We kijken toe hoe deze technologie van de grond gaat en weten dat we enkele van de moeilijkste uitdagingen voor onze commerciële en militaire klanten gaan oplossen.’

Piloten veiligstellen

De originele K-Max zag in 1994 het levenslicht als een zware transporthelikopter dat tot  2.722 kilogram kan vervoeren. De cockpit biedt plaats voor één piloot en is ontworpen om zo veel mogelijk te automatiseren, zodat de piloot te allen tijde met zijn handen en voeten de helikopter kan bedienen. Met het Titan-systeem wordt die piloot dus overbodig – handig in oorlogssituaties of bij slecht weer. 

Op die manier kan de helikopter ook langer in de lucht gehouden worden en kan hij gemakkelijker repetitieve vluchten uitvoeren. Omdat er geen piloten meer nodig zijn, kan er bovendien bespaard worden op personeelskosten. 

‘Kaman is een koploper met innovatieve oplossingen voor onze klanten die betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam zijn’, zegt Darlene Smith, president van de afdeling luchtvoertuigen bij Kaman. ‘De K-Max Titan vormt hierop geen uitzondering, of het nu gaat om brandbestrijding, humanitaire hulp of logistiek.’ (am)

Lees ook: Groot-Brittannië pompt 30 miljoen in ontwikkeling van onbemande gevechtsdrones

Meer