Videospeler inladen...

Naar een virtueel festival: videogame wil jongeren waarschuwen voor zelfdoding

De videogame "Silver" wil het aantal zelfdodingen bij jongeren naar beneden halen. Het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie wil jongeren tussen 12 en 16 jaar op deze manier helpen om hun gedachten en gevoelens te herkennen. Want zelfdoding blijft een enorme problematiek bij jonge mensen, zegt het Expertisecentrum.

Wie met vragen zit over zelfdoding kan terecht op de Zelfmoordlijn, op het gratis nummer 1813, of op zelfmoordlijn1813.be. Nood aan een gesprek? Dan kan u 24/7 terecht bij Tele-Onthaal op het nummer 106. U kan ook chatten via www.tele-onthaal.be. Jongeren kunnen terecht bij Awel op telefoonnummer 102, of via chat op awel.be.

Bij jongeren tussen 15 en 19 jaar oud is zelfdoding de meest voorkomende doodsoorzaak. Dat blijkt uit cijfers van het Agentschap Zorg en Gezondheid uit 2017. Bij jongens van die leeftijd is 32% van de overlijdens gelinkt aan suïcide of zelfdoding, bij meisjes is dat 27%. Veel te veel, concludeerden het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie en minister van Zorg Wouter Beke (CD&V). 

Bij jongens tussen 15 en 19 jaar heeft 10% al aan zelfdoding gedacht, bij meisjes is dat zelfs 20%.

Professor Gwendolyn Portzky - Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie

Het smartphonespel "Silver" richt zich nu specifiek tot die leeftijdsgroep en jonger, zegt professor Gwendolyn Portzky van de UGent: "We willen zo vroeg mogelijk werk maken van die geestelijke gezondheid, ook bij jongeren die absoluut niet of nog niet kampen met depressieve of suïcidale gedachten."

Want ook het aantal jongeren dat kampt met suïcidale gedachten baart de onderzoekers grote zorgen. "Bij jongens in die leeftijdscategorie heeft 10% al aan zelfdoding gedacht, bij meisjes is dat zelfs 20%."

Bekijk hier de journaalreportage over het smartphonespel "Silver" en een interview met professor Portzky: (lees eronder verder)

Videospeler inladen...

Met vrienden naar een virtueel festival

"Silver" speelt zich af op een virtueel festival. Jongeren kiezen een personage of avatar, bijvoorbeeld de onverschrokken skater Adam of de milieubewuste blogger Nora, in wiens gedaante ze naar het festival trekken. "Tijdens het festival worden de spelers geconfronteerd met situaties, waarbij ze dan kunnen kiezen wat hun personage denkt en hoe het zal reageren. Zo leren ze meer over de link tussen gevoelens en gedrag en leren ze ook hoe ze kunnen omgaan met hun emoties", legt Portzky uit. 

Videospeler inladen...

De keuze voor een smartphonespel is niet zomaar genomen. "90 tot 95% van de jongeren is dagelijks met zijn of haar smartphone bezig. Op deze manier kunnen we een zo groot mogelijke groep bereiken", legt Portzky uit.  Het spel valt gratis te downloaden via de app-store of de website.  Maar Portzky kijkt toch vooral naar de scholen. "Op die manier kunnen we veel jongeren bereiken. We bieden ook vormingen aan voor leerkrachten, om rond het onderwerp zelfdoding te werken." 

Meest gelezen