Dit zijn de meest verkochte auto's in België
HLN DriveOpvallend feit uit de kwartaalcijfers die automobielfederatie Febiac deelde: één verkochte auto op twee is een SUV. Daarmee is dit met voorsprong de populairste carrosserievariant. De elektrische auto won niet veel terrein, al trok HLN Drive wel een andere opvallende conclusie.
Het segment van de SUV’s is vandaag goed voor 48,1% van de markt (+6,2% in vergelijking met 2020), dankt het die groei voornamelijk aan de middelgrote SUV’s, die hun marktaandeel in het eerste trimester van 2021 met 4,6% zagen stijgen. Het marktaandeel van de grote SUV’s bleef stabiel op 4,3%.
De top 3 van meest ingeschreven autosegmenten in België in het eerste trimester, bestond uit middelgrote SUV’s (27,7%), kleine gezinswagens (18%) en kleine SUV’s (16,1%). De groei van de SUV’s is best wel fors te noemen, vier jaar geleden waren ze nog maar goed voor een derde van de nieuw verkochte wagens. Dit zijn de populairste modellen, met vijf SUV’s in de top tien:
3.BMW X1
4.Fiat 500
Diesel achteruit, hybride vooruit
Twee aandrijftypes hadden de wind in de zeilen: enerzijds zagen de benzinemotoren hun marktaandeel stijgen van 51,8% in 2020 naar 53,8% in het eerste trimester van 2021. En anderzijds gingen ook de hybridemotoren erop vooruit met een aandeel van 15,2% in het afgelopen trimester tegenover 10,9% in 2020.
De dieselmotoren doken van hun kant onder de symbolische drempel van 30% (26,9% voor het eerste trimester, tegenover 32,9% in 2020), terwijl het marktaandeel van de elektrische voertuigen stabiel bleef (3,4% tegenover 3,5%).
Niet zo opvallend is dat vooral de ook hier de bedrijfswagens de kar trekken. Dit segment kende traditioneel een sterke elektrificatie, onder meer dankzij de fiscale steunmaatregelen van de overheid. Wel opvallend: het zijn hier vooral de duurdere modellen die populair zijn, met in de top vier auto’s die meer dan 60.000 euro kosten. Dit zijn de tien populairste EV’s over de afgelopen 3 maanden:
6. Volkswagen ID.3
8. Volkswagen ID.4
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
181
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer