Een half uur irritante wachtmuziek aan de telefoon? Weldra is dat verleden tijd als je belt naar je telecomoperator

Minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) heeft in de nieuwe telecomwet laten opnemen dat wie als consument langer dan 2,5 minuten naar een telecom­operator belt zijn of haar gegevens zal kunnen achterlaten. De operator zal verplicht zijn om binnen de 24 uur contact op te nemen.  Op die manier wil De Sutter de dienstverlening aan telecomklanten verbeteren.

U kent het fenomeen ongetwijfeld: u belt een helpdesk en u wordt eindeloos aan het lijntje gehouden, begeleid door een wachtmuziekje. Als het van minister De Sutter afhangt, verandert dat binnenkort als u een telecomoperator belt. Ze heeft een maatregel ingeschreven in de nieuwe telecomwet.

"We hebben ingeschreven dat de operator na 2,5 minuten de gegevens van de consument moet noteren en binnen de 24 uur moet terugbellen", legt ze uit. "Wij willen aan de operatoren vragen om hun service aan hun klanten te verbeteren, want dat is een steeds weerkerende klacht van consumenten: dat ze niet snel genoeg of zelfs niet aan de telefoon worden geholpen." 

Voor alle duidelijkheid: de nieuwe maatregel geldt voor alle telecomoperatoren. "Misschien moeten we in de toekomst inderdaad zo ver gaan dat we dat gaan uitbreiden naar andere diensten", zegt De Sutter nog.

Meest gelezen